Mentor of Techniques (B-VIVN-B3Z002)

This is a translated version. Original version in Dutch.
3 ECTSDutch39 First termFirst term
Vandaele Sara (coordinator) |  Hostyn Rik |  Vandaele Sara |  N.
VIVES overkoepelende vakken

In dit OPO leer je:

  • je voorbereiden voor de te begeleiden workshops: je zorgt er voor dat je minstens een basiskennis aan achtergrondinfo hebt over de verschillende projecten. Die info kan je bekomen door de verschillende studiematerialen grondig door te nemen. Eén week voor de start van de reeks wordt er ook een startvergadering georganiseerd, waar alle projecten getoond en toegelicht worden. Heb je nog aanvullende vragen, dan kan je altijd (via mail, telefoon of terplekke) bij de verantwoordelijken terecht.
  • workshops op een leuke en attractieve manier begeleiden.
  • workshops op een leuke en attractieve manier begeleiden.
  • opdrachten duidelijk formuleren en hierbij rekening houden met de leeftijd en mogelijkheden van de leerlingen.
  • leerlingen uitdagen om zelf creatief aan de slag te gaan.
  • leerlingen voor wie de uitvoering van de opdracht iets moeilijker is ondersteunen.
  • media op een functionele manier gebruiken: (digitaal) bord, werkbladen, voorbeeldexemplaar van het te maken werkstuk, …
  • leerlingen op een positieve manier motiveren.
  • echtheid, empathie en respect tonen.
  • een gepaste omgangsstijl hanteren (vriendelijk, rustig, tactvol, zelfzeker, vlot, humor, boeiend, gedreven, enthousiast, spontaan, kind nabij, …)
  • werken aan attitudevorming door voorbeeldgedrag.
  • afspraken maken en grenzen stellen.
  • overzicht houden over de hele groep.
  • een consequente houding aannemen.
  • administratieve formaliteiten tijdig en correct uitvoeren.
  • overleggen op een constructieve manier samenwerken met de collega-techniekcoach(es).
  • functioneren als schakel binnen een team.
  • een eigen project gestructureerd uitwerken.

This course is identical to the following courses:
B3Z014 : Technology Coach

Activities

3 ects. Mentor of techniques (B-VIVN-B5Z002)

3 ECTSDutchFormat: Practical-assignment39 First termFirst term
Hostyn Rik |  Vandaele Sara |  N.
VIVES overkoepelende vakken

De Techniekacademie kadert in het STEM-actieplan van de Vlaamse overheid. Via dit initiatief worden kinderen uit het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar op een speelse manier in contact gebracht met techniek en technologie. Voor meer info: www.techniekacademie.be.

De student engageert zich om gedurende een half academiejaar als Techniekcoach mee te werken aan de Techniekacademie in West- en/of Oost-Vlaanderen (combinatie van workshops begeleiden en andere opdrachten). Als coach begeleid je kinderen uit het 3de, 4de, 5de of 6de leerjaar bij het realiseren van technische projecten. Je reikt technische instructies op een voor kinderen begrijpbare manier aan en zorgt er op die manier voor dat ze 'zin' krijgen in techniek en technologie.  Je begeleidt samen met een collega-techniekcoach een groep van maximaal 20 lagere schoolkinderen.  Je coacht in het eerste of in het tweede semester een groep. Per semester zijn er 8 workshops die 1,5 of 2 uur duren.

Vanuit Hogeschool VIVES-Techniekacademie wordt alle werkmateriaal, cursusmateriaal, PowerPoint, ondersteunende filmpjes, … aangereikt. 

Je ontvangt een vrijwilligersvergoeding voor de geleverde prestaties + vervoersonkosten.

Als student heb je volgende materiaal nodig tijdens de workshops:

  • Per thema wordt een overzichtelijke lesbundel aangereikt. 
  • Andere ondersteunende middelen worden ter beschikking gesteld: een PowerPoint, video filmpje met duidelijk weergave van de te doorlopen acties, een techniekcoachfiche per project met didactische tips,...
  • Wekelijkse nieuwsbrief voor techniekcoaches.
  • Gereedschap en materiaal wordt ter beschikking gesteld.

Goede kennis Nederlands is vereist.

Fieldwork - Individual assignment

Als student begeleid je workshops van de Techniekacademie en bereid je je hiervoor goed voor aan de hand van alle aangeleverde materiaal (lesbundels, PowerPoints, tipsdocumenten) en het door de Techniekacademie ingerichte opleidingsmoment.

Daarnaast krijg je als student ook een aantal opdrachten. 

In uitzonderlijke omstandigheden wordt (een deel van) de workshops vervangen door alternatieve opdracht(en).

 

 

 

Evaluation

(B-VIVN-B77346)

Type : Continuous assessment without exam during the examination period
Description of evaluation : Paper/Project, Project/Product, Report, Self assessment/Peer assessment, Participation during contact hours
Learning material : Course material

AssessmentGrading scale
TOTAL1-20/20 scale

Bij het beoordelen worden diverse facetten beoordeeld en kan een maximum van 20 punten behaald worden: 

  • 100% Permanente evaluatie
    • 50% Beoordeling van het functioneren als techniekcoach (door de docent en door de collega-techniekcoaches)
    • 50% Beoordeling van alle opdrachten 
      • ​Opdracht 1: Korte weergave van jouw indruk 
      • Opdracht 2: 'Eigen project', één STEM-project maken 
      • Opdracht 3: Eindreflectie 
  • In uitzonderlijke omstandigheden, waardoor de workshops of een deel ervan niet kunnen doorgaan, wordt de evaluatie van het functioneren als techniekcoach (deels) vervangen door de evaluatie van de alternatieve opdracht(en).

This course unit does not allow partial mark transfers.

De modaliteiten bij herkansing zijn dezelfde als deze bij de eerste zittijd. 

In geval van niet slagen, kan de student herkansen via het opnemen van de rol als Techniekcoach tijdens één van de Techniekkampen in de zomervakantie of een volgende reeks. In uitzonderlijke omstandigheden kan dit vervangen worden door alternatieve opdracht(en).