Short Intensive Programme (B-VIVN-B3Z037)
Doelstellingen
Een Short Intensive Programme (SIP) beoogt:
- studenten kennis te laten maken met de praktijk van internationale samenwerking in rechtstreeks verband met hun opleiding
- directe internationale en interculturele samenwerking tussen de studenten van de partnerinstellingen
- een inter- en multidisciplinaire aanpak, waarbij de interactie tussen studenten uit verschillende academische disciplines wordt gestimuleerd
- samenwerking rond ontwikkelingsrelevante inhouden en leerresultaten
- gebruik te maken van een innoverende methodologie, waarbij studenten gekende topics vanuit een ander perspectief leren bekijken en met een innovatieve blik
- een link te leggen met het werkveld en de bevolking van het partnerland
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de ergotherapie (Brugge) 180 sp.
- Bachelor in de logopedie en audiologie (Brugge) 180 sp.
- Bachelor in de voedings- en dieetkunde (Brugge) 180 sp.
- Bachelor verpleegkunde 240 sp.
- Bachelor verpleegkunde brugopleiding 150 studiepunten(Brugge) 150 sp.
- Bachelor in toerisme en recreatiemanagement (Brugge) 180 sp.
- Overkoepelende vakken (niet inschrijven) 200 sp.
- Bachelor in de voedings- en dieetkunde (AO)(Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Short Intensive Programme (B-VIVN-B5Z037)
Inhoud
Een Short Intensive Programme (SIP) is een kort en intensief studieprogramma dat studenten en onderwijsgevenden van een Vlaamse hogeronderwijsinstelling en een hogeronderwijsinstelling uit één (of meerdere) van de internationale partnerlanden samenbrengt. Een SIP heeft als doel studenten en onderwijsgevenden te laten samenwerken rond een ontwikkelingsrelevant thema. Een SIP is een kort verblijf van minimum 10 werkdagen met een beperkte, geselecteerde groep studenten (12 studenten) met een bijhorend voor- en natraject.
In het academiejaar 2024-2025 wordt een IP georganiseerd in de Filipijnen met de partners van 3 Filipijnse partneruniversiteiten en een IP in België met de partnerinstellingen uit de Bhutan, de Filipijnen en Kenia.
Een IP is opgebouwd uit:
- een voorbereidingstraject
- een intensive programme
- evaluatie- en nabesprekingsmoment
Studiemateriaal
Elke IP heeft zijn eigen specifiek thema en hierbij is het aanbevolen dat de studenten zich zelfstand verdiepen in de literatuur gelinkt aan de kernthema's.
Toelichting onderwijstaal
Tijdens het voor- en natraject is de onderwijstaal Nederlands.
Tijdens de SIP en in de communicatie met de internationale studenten, docenten en werkveldpartners is de onderwijstaal Engels.
Toelichting werkvorm
Deelname aan dit OPO kan na het doorlopen van een selectieprocedure en na bevestiging van selectie door de coördinator van de SIP.
Werkvormen SIP:
- Tijdens het voor- en natraject: (gast)colleges, workshops en opdrachten
- Tijdens de SIP: masterclasses, veldbezoeken en de uitwerking van een project in interdisciplinaire groepen
Evaluatieactiviteiten
Short Intensive Programme (B-VIVN-B79945)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van dit OPO gebeurt aan de hand van een procesportfolio met opdrachten en presentaties voor, tijdens en na de SIP en een eindevaluatiegesprek na de SIP.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans: herwerking van het procesportfolio