Studentenparticipatie (B-VIVN-B3Z004)
Doelstellingen
Een engagement als studentenvertegenwoordiger biedt veel leer- en ontwikkelingskansen met betrekking tot de algemene beroepsgerichte competenties van de professionele bachelor. Het opleidingsonderdeel (OPO) "Maatschappelijk engagement:studentenparticipatie’ geeft de mogelijkheid deze competenties bewuster te ontwikkelen en biedt ruimte om zich inhoudelijk in een aantal topics te verdiepen.
De student bereikt volgende doelstellingen binnen dit OPO, onder meer gebaseerd op de niveaudescriptoren VKS niveau 6.
- De student verwerft kennis en inzichten binnen het specifiek domein van studentenparticipatie en de hierbinnen relevante thematieken.
- De student kan op een kritische manier kijken naar studentenparticipatie en eigen ideeën als actiepunten formuleren.
- De student bouwt een genuanceerde en onderbouwde redenering op in een vaak complexe en gespecialiseerde context van het hoger onderwijs.
- De student functioneert met een grote autonomie en een ruime mate van initiatief binnen zijn rol als studentenvertegenwoordiger.
- De student kan courante en soms complexe leidinggevende taken uitvoeren zoals het leiden van een vergadering of het organiseren van een evenement.
- De student kan binnen een hogeschoolomgeving constructief onderhandelen met verschillende actoren zoals docenten, studenten, participatiecoaches, …
- De student kan binnen zijn engagement met medestudenten in team werken en hierbij respect hebben voor de inbreng van anderen.
- De student verzamelt en interpreteert relevante gegevens doelgericht en is hierbij transparant in zijn communicatie zodanig dat informatie bij de juiste persoon terechtkomt.
- De student verzamelt, analyseert en synthetiseert onderzoekgegevens en gaat vervolgens op zoek naar divergente, creatieve en innovatieve oplossingen
- De student neemt bij het bepalen van collectieve resultaten zijn medeverantwoordelijkheid op en heeft daarnaast besef van een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de ergotherapie (Brugge) 180 sp.
- Bachelor in de logopedie en audiologie (Brugge) 180 sp.
- Bachelor in de voedings- en dieetkunde (Brugge) 180 sp.
- Bachelor organisatie en management (Brugge) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
- Bachelor organisatie en management (Brugge) (Specialisatie Business & Communication) 180 sp.
- Bachelor organisatie en management (Brugge) (Specialisatie Business & Organisation) 180 sp.
- Bachelor verpleegkunde 240 sp.
- Bachelor verpleegkunde brugopleiding 150 studiepunten(Brugge) 150 sp.
- Bachelor in toerisme en recreatiemanagement (Brugge) 180 sp.
- Overkoepelende vakken (niet inschrijven) 200 sp.
- Bachelor in de voedings- en dieetkunde (AO)(Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Studentenparticipatie (B-VIVN-B5Z004)
Inhoud
Binnen dit opleidingsonderdeel vervult de student in de eerste plaats zijn rol als studentenvertegenwoordiger en neem je als studentenvertegenwoordiger bepaalde engagementen op. Deze engagementen (doelstellingen) leggen we in het begin van het jaar vast in overleg met de de student, de plaatselijke studentenparticipatiecoach en de verantwoordelijke van dit opleidingsonderdeel. Belangrijk is dat deze doelstellingen richting geven doorheen dit jaar zodat je zelfsturend aan het werk kan.
Enkele mogelijkheden zijn: zetelen in verschillende participatieorganen (vb. VIVES studentenraad, de academische Raad, de lokale studentenraad, het kernbestuur van de VIVES-studentenraad, een werkgroep vanuit de VIVES-studentenraad, de Permanente Onderwijscommissie, STUVO-raad, Vlaamse Vereniging voor studenten,...), enkele extra verantwoordelijkheden op zich nemen (verslaggeving, voorzitterschap, eventen coördineren, communicatieverantwoordelijke rond een bepaald thema...), deelname aan studentenfractie instellingsreview of interne opleidingsaudit.
Studiemateriaal
Onderstaande infodocumenten helpen de student bij het vervullen van zijn/haar rol als studentenvertegenwoordiger:
- Het participatiedecreet, werkingsreglement VIVES-studentenraad, kiesreglement en statuut van VIVES-studentenraad. (zie toledo)
- Organigram studentenparticipatie VIVES (zie www.vives.be/studentenparticipatie)
Toelichting werkvorm
Intakegesprek
Instappen in dit OPO is slechts mogelijk indien de student voldoet aan twee voorwaarden. Vooreerst moet de student door het jaar voorafgaand aan de instap in dit OPO reeds engagement toonde voor studentenparticipatie en hiertoe blijvend gemotiveerd is komend academiejaar. Daarnaast moet de student blijk geven van de juiste motivatie om dit OPO op te kunnen nemen. Tijdens een intakegesprek met de studentenparticipatiecoach wordt hiernaar gepeild. In dit gesprek beschrijft de student de activiteiten als studentenvertegenwoordiger tot hiertoe. Volgende zaken kunnen worden besproken: participatie aan de diverse overlegorganen en functie daarin, genomen initiatieven, gevolgde vormingen,... Dit stelt de student in staat zijn motivatie en engagement aan te tonen.
Het intakegesprek zal ofwel op campus ofwel online doorgaan (afhankelijk van de campus waar de student studeert, de maatregelen van het moment en hoe we het afspreken).
Startsessie
Bij aanvang van het keuzevak is er een korte vorming voorzien rond deze topics:
Algemene info OPO studentenparticipatie
Algemene info studentenparticipatie
Structuur en werking van studentenparticipatie in VIVES
Daarnaast wordt er tijd besteed aan het opmaken van de doelstellingen.
Deze startsessie gaat door op de campus. In uitzonderlijke omstandigheden wordt de startsessie online gegeven.
Leeractiviteiten
De voornaamste leeractiviteiten situeren zich binnen het actief zijn als studentenvertegenwoordige en het hierbij nastreven van de vooropgestelde engagementen die vertaald worden bij aanvang in doelstellingen.
Portfolio
De student houdt in een portfolio aan de hand van een logboek, een eindreflectie en aanvullende documentatie bij hoe hij aan de vooropgestelde engagementen werkt.
Coachingsgesprekken
Bij aanvang van het OPO, tussentijds en op het einde vinden er coachingsgesprekken plaats waar vorderingen en moeilijkheden kunnen voorgelegd worden en waar de student feedback krijgt over zijn functioneren. De data voor deze gesprekken worden vastgelegd bij het startmoment. Naast deze coachingsgesprekken kan zowel student als docent telkens een overlegmoment aanvragen.
Het coachingsgesprek zal ofwel op campus ofwel online doorgaan (afhankelijk van de campus waar de student studeert, de maatregelen van het moment en hoe we het afspreken).
Intervisie
Binnen dit OPO zijn er twee intervisiemomenten voorzien. Studenten worden gevraagd een intervisievraag in te brengen. Op deze manier kunnen studenten leren van en met elkaar met betrekking tot studentenparticipatie.
De intervisiemomenten gaan door op de campus. In uitzonderlijke omstandigheden zal het intervisiemoment online doorgaan.
Eindsessie
Presentatie van studenten (aan elkaar) van hun OPO studentenparticipatie. De eindpresentatie gaat door op de campus. In uitzonderlijke omstandigheden zal de eindpresentatie op afstand (online) worden georganiseerd.
Evaluatieactiviteiten
Studentenparticipatie (B-VIVN-B77362)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
In dit evaluatieonderdeel wordt beoordeeld:
- of de student voldoende tijd geïnvesteerd heeft in zijn engagement als studentenvertegenwoordiger;
- of de student voldoende gewerkt heeft aan het behalen van zijn vooropgesteld doelstellingen/actiepunten;
- of de kwaliteit waarmee de student zijn rol van studentenvertegenwoordiger vertolkte doorheen het academiejaar voldoet aan de doelstellingen die vooropgesteld zijn voor dit OPO. Dit criterium wordt verder getoetst aan bovenvermelde doelstellingen;
- of de eindreflectie een waarheidsgetrouw en kritisch beeld weergeeft over de evolutie en het proces dat de student doormaakte tijdens het academiejaar;
- of de student tijdens het eindgesprek en een genuanceerde blik heeft op zijn evolutie en een goede zelfinschatting maakt
- of de student tijdens de presentatie een duidelijk beeld kan weergeven van zijn proces en product doorheen dit OPO.
De score wordt bepaald door een punt op 20 op basis van een positieve evaluatie op bovenstaande evaluatiecriteria.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijke opdracht waarin de student verdiepend een gerelateerd onderwerp uitwerkt. Dit onderwerp kan aansluitend zijn op vooropgestelde doelstellingen die een onvoldoende uitwerking in eerste zit kenden. In samenspraak met de VIVES- studentenparticipatiecoach wordt de inhoud van het herexamen concreet besproken. Opnieuw wordt een punt op 20 toegepast op basis van de evaluatiecriteria.