Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
6. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.
8. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Dit doet hij vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s
2.2 Persoonlijk bijdragen aan de lokale en internationale samenleving
3.a.3. De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context
5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden
5.3 Signalen van welbevinden en betrokkenheid opvangen en aangrijpen om een warme relatie op te bouwen met elke lerende
5.4 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)
5.5 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden
7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken
8.2 Een professionele verbindende identiteit ontwikkelen en hanteren in dialoog met de opleidingsvisie op leraar zijn
8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
9.1 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren:
- In je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals respect verbondenheid, kwetsbaarheid, rechtvaardigheid, duurzaamheid
- In je rol als leraar een ethiek hanteren die primair gericht is op het belang van de lerenden, en op de doelen van opvoeding en onderwijs met bijzondere aandacht voor de kwetsbare andere
- In je rol als leraar steeds de mens blijven zien in de lerende, de collega, de ouder en de externe partner
11.2 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over de klas- en schoolwerking en opvoedkundige en onderwijskundige thema’s
11.3 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over het leer- en ontwikkelingsproces van de lerenden, zo nodig op basis van overleg met collega’s en externen
11.4 Ouders en opvoeders als volwaardige partners zien en respect tonen voor de thuissituatie en de opvoedingscontext, rekening houden met de (talige) diversiteit
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Levensbeschouwelijke blik 3 (B-VIVN-B5RZ15)
Inhoud
Kansarmoede
We zoomen in op de complexe maatschappelijke en sociale uitdaging van het thema kansarmoede. We toetsen theoretische inzichten over armoede, sociale uitsluiting en diversiteit af aan ons persoonlijk referentiekader en onze professionele identiteit als leraar. We verbinden daarbij onderwijs en samenleving door met een divers-sensitieve bril de complexe realiteit op zowel klas-, school-, als beleidsniveau te onderzoeken en gaan na hoe we als leraar divers-sensitief kunnen handelen.
Community Service Learning (CSL)
De inzichten die de studenten opdeden in het eerste en tweede opleidingsjaar op vlak van CSL worden in de derde opleidingsfase in praktijk omgezet. De studenten leveren een bijdrage aan een maatschappelijk relevant engagement. In onze opleiding wordt gekozen voor de participatie aan het project studieondersteuning aan huis: ’t Scharnier (regio Brugge – Blankenberge). Dit is een project voor leerlingen basisonderwijs en secundair onderwijs uit kwetsbare gezinnen. De bedoeling van het project is om via ondersteuning aan huis het schoolgebeuren een volwaardige plaats te geven binnen het gezin en op die wijze de onderwijskansen van de kinderen en jongeren te verhogen. Dit gebeurt door respectvol in dialoog te gaan met de leerling en de ouders met als doel het gezin te versterken en de relatie gezin en school wederzijds te optimaliseren. De ervaringen opgedaan in het gezin worden interdisciplinair besproken, om op die manier de link te leggen tussen de lessen en de prakijkervaringen.
Studiemateriaal
Zie studiemateriaal op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Levensbeschouwelijke blik 3 (B-VIVN-B80667)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1 kansarmoede opdracht 33%
EVO 2 CSL permanente evaluatie (stage, intervisie, opdracht) 66%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO 1 kansarmoede herwerking opdracht 33%
EVO 2 CSL geen tweede examenkans mogelijk 66% (punten van de eerste examenkans blijven behouden)