Student aan zet (B-VIVN-B3RZ13)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.5 Levenslang leren vanuit professionaliseringsnoden
8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.2 Een professionele verbindende identiteit ontwikkelen en hanteren in dialoog met de opleidingsvisie op leraar zijn
9.4 Het beste uit jezelf halen
9.5 Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Vakspecifieke doelen
De student kan:
- een helder en kritisch beeld geven over het eigen leerproces
- eigen leerdoelen formuleren
- kritisch reflecteren over het eigen handelen
- beargumenteren waarom deze leerdoelen bijdragen tot verdiepen en verbreden van de eigen professionaliteit
- eigenaarschap opnemen binnen gemaakte keuzes (kritische keuzes kunnen maken)
- doorzettingsvermogen tonen
- communiceren met de nodige actoren om de gemaakte doelen te bereiken.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Student aan zet (B-VIVN-B5RZ13)
Inhoud
In het opleidingsonderdeel ‘Student aan zet’ krijg je de kans om aan de slag te gaan met jouw talenten en werkpunten. Aan de hand van een stappenplan leg je je leerdoelen vast en bepaal je zelf hoe je deze zult verwezenlijken. De student is aan zet:
- Ruilpiste: je kiest een OPO uit een andere VIVES-opleiding, dat minstens drie studiepunten bedraagt. Je dient zelf te bewaken dat mogelijke contactmomenten matchen met jouw lessenrooster.
- Basispiste: je kiest een project/alternatieve stage uit de voorgestelde lijst of je doet zelf een voorstel.
De coördinator van het OPO keurt het voorstel goed, in overleg met de trajectbegeleider en het opleidingshoofd.
Studiemateriaal
Afhankelijk van keuze student (ruilpiste of basispiste)
Toledocursus Student aan zet
Toelichting werkvorm
Afhankelijk van keuze student (ruilpiste of basispiste)
In uitzonderlijke omstandigheden die een normaal verloop van de alternatieve stages onmogelijk maken, kan de aanpak en/of de invulling van de stages geheel of gedeeltelijk aangepast worden. Dit zou bijv. kunnen zijn door een vervangopdracht aan de hand waarvan de student kan aantonen dat hij/zij de competenties verworven heeft. De concrete aanpassing(en) zullen afhangen van de context waarin de stage verloopt en van de specifieke omstandigheden die zich voordoen. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Student aan zet (B-VIVN-B80493)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100 % individuele opdracht
De evaluatie van het opleidingsonderdeel ‘Student aan zet’ bestaat uit, indien je kiest voor:
- Ruilpiste: je maakt de evaluatie zoals bepaald voor dat OPO en je krijgt de score volgens die evaluatie. Je dient ook het stappenplan in als reflectie op jouw doelen (zie sjabloon_ruilpiste) op Toledo.
- Basispiste: het stappenplan (zie sjabloon_basispiste), een agenda, het logboek, het evaluatiedocument van de begeleider en een intervisiemoment. Op basis van die gegevens wordt door de opleiding een eindscore bepaald.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
100 % herwerken individuele opdracht.
De evaluatie van het opleidingsonderdeel ‘Student aan zet’ bestaat uit, indien je kiest voor:
- Ruilpiste: Je maakt de evaluatie van de tweede examenkans zoals bepaald voor dat OPO en je krijgt de score volgens die evaluatie. Je dient ook het stappenplan in als reflectie op jouw doelen (zie sjabloon_ruilpiste) op Toledo.
- Basispiste: het stappenplan (zie sjabloon_basispiste), een agenda, het logboek, het evaluatiedocument van de begeleider en een intervisiemoment. Op basis van die gegevens wordt door de opleiding een eindscore bepaald.