Onderwijskunde 3: accent op leerzorg (B-VIVN-B3RZ09)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Theuninck Evelien (coördinator) |  Theuninck Evelien |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

2.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.

4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

3.a.1.    De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren

3.a.2.    Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren

3.a.3.    De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit  de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context

3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds

3.c.2. Universal Design for Learning toepassen in de leer- en ontwikkelingsomgeving

3.c.3.     Het zorg- en gelijke kansenbeleid van de school concretiseren in de klas met een brede basiszorg als vertrekpunt

5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)

7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken

 

Vakspecifieke doelen 

Na het voltooien van het opleidingsonderdeel onderwijskunde 3 kan de student:

  • een visie op zorg ontwikkelen binnen de huidige beleidslijnen voor zorg;
  • een zorgbrede en gedifferentieerde aanpak in de praktijk toepassen;
  • verschillen tussen leerlingen onderkennen en inspelen op hun individuele onderwijsbehoeften;
  • omgaan met diverse leer- en ontwikkelingsstoornissen in de klaspraktijk;
  • omgaan met cognitief sterk presterende leerlingen in de klaspraktijk;
  • de situatie in het BuSO beschrijven en bespreken;
  • kritisch reflecteren over het eigen functioneren als leraar in het kader van brede zorg

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijskunde 3: accent op leerzorg (B-VIVN-B5RZ09)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenEerste semesterEerste semester
Theuninck Evelien |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In Onderwijskunde 3: accent op leerzorg onderzoeken we hoe we kwaliteitsvol onderwijs met respect voor de noden en zorgvragen van alle leerlingen kunnen realiseren. Vanuit de recente ontwikkelingen in de onderwijswereld en de beleidslijnen voor zorg (leersteundecreet, handelingsgericht werken, zorgcontinuüm...) maken we kennis met de kansen die gecreëerd worden tot een zorgbrede en gedifferentieerde aanpak. Je leert vanuit je rol als leraar adequaat in te spelen op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. We verdiepen ons in het omgaan met leer- en ontwikkelingsstoornissen en cognitief sterk presterende leerlingen. Het accent ligt daarbij zowel op het herkennen van de signalen als op een adequate aanpak binnen de klascontext. We verkennen verschillende praktische handvaten (Universal Design for Learning, REDICODIS-maatregelen…) die binnen de eigen onderwijsvakken kunnen ingezet worden.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, losbladig ondersteunend materiaal, leerpad, kennisclips, …) op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde 3: accent op leerzorg (B-VIVN-B80051)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen: 100%

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Mondeling examen: 100%