Taalvaardigheden 1 (B-VIVN-B3RZ08)

4 studiepuntenNederlands32 urenBeide semestersBeide semesters
Debrabandere Peter (coördinator) |  Debrabandere Peter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan. 
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch op zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij. 
7. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s op het functioneren van het onderwijsteam.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

 

Vakspecifieke doelen 

  • De student schrijft correct en adequaat Standaardnederlands. 
  • De student past de in de les en bij de studie geleerde regels van de Nederlandse grammatica toe. 
  • De student past de stijl en het register van een tekst aan de context, het lezerspubliek en de tekstsoort aan. 
  • De student beheerst de regels van de Nederlandse spelling en past ze toe. 
  • De student schrijft samenhangende en goed gestructureerde teksten. 
  • De student past bij het schrijven van e-mails de regels van de e-mailetiquette en nettiquette toe. 
  • De student schrijft teksten op het niveau van leerlingen van de eerste en tweede graad van de middelbare school. 
  • De student kent de correcte Nederlandse schoolterminologie en gebruikt die in zijn schriftelijke en mondelinge taalgebruik. 
  • De student spreekt vlot Standaardnederlands. Hij spreekt voldoende luid en duidelijk, heeft een verzorgde uitspraak en let erop dat woordgebruik en zinsbouw correct en adequaat zijn. 
  • De student geeft vlotte uiteenzettingen in Standaardnederlands (met schriftelijke ondersteuning). 
  • De student kan geschreven bronnen doornemen (leesvaardigheid) en daar de essentie van weergeven (schrijf- en spreekvaardigheid). 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
B3R456 : ondersteunende vaardigheden van de leraar: taal (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Taalvaardigheden 1 (B-VIVN-B5RZ08)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenBeide semestersBeide semesters
Debrabandere Peter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • Spellingvaardigheden 
  • Uitspraak- en spreekvaardigheden 
  • Schrijfvaardigheden 
  • Correct taalgebruik en woordenschat 
  • Leesvaardigheden 

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Debrabandere, P. (2020). Nederlands, helder en correct: Praktische richtlijnen voor spreken en schrijven (tweede, herziene druk). Acco.
  • Debrabandere, P. (2021). Taal in het onderwijs: Van academicus tot zittenblijver (derde, herziene uitgave). Acco.
  • Theissen, S. & Debrabandere, P. (2016). Woordenboek voor correct taalgebruik. Wolters Plantyn.

Aanvullend leermateriaal op Toledo

Aanbevolen:

  • Timmermans, B. (2021). Klink klaar: Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands. Davidsfonds.

Evaluatieactiviteiten

Taalvaardigheden 1 (B-VIVN-B79612)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RZ08 - Taalvaardigheden 11-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1 - januari en juni - 75% - online schriftelijk computerexamen

  • spellingvaardigheden (40%), waarvan 8% tijdens het examen in januari en 32% tijdens het examen in juni
  • woordenschat (20%), waarvan 9% tijdens het examen in januari en 11% tijdens het examen in juni
  • correct taalgebruik (30%) tijdens het examen in juni
  • schrijfvaardigheid (10%), schrijfopdracht tijdens het examen in juni

EVO 2 - juni - 25% - mondeling examen

  • spreekvaardigheden (12,5%)
  • uitspraakvaardigheden (12,5%)

Bij examenvragen die studenten via raden juist kunnen beantwoorden, kan een correctie voor raden worden toegepast. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1 - 75% - online schriftelijk computerexamen

  • spellingvaardigheden (40%)
  • woordenschat (20%)
  • correct taalgebruik (30%)
  • schrijfvaardigheid (10%), schrijfopdracht tijdens het examen

EVO 2 - 25% - mondeling examen

  • spreekvaardigheden (12,5%)
  • uitspraakvaardigheden (12,5%)

Bij examenvragen die studenten via raden juist kunnen beantwoorden, kan een correctie voor raden worden toegepast. 

Wie voor dit opleidingsonderdeel bij de eerste examenkans (januari + juni) minder dan 50% van de punten behaalde en geen gebruik maakt van de mogelijkheid tot tolereren, moet tijdens de tweede examenkans die EVO's overdoen waarvoor hij minder dan 50% van de punten behaald had tijdens de eerste examenkans.