Onderwijskunde 2: accent op ontwikkeling (B-VIVN-B3RZ07)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
6. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.
9. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief. Hij documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel onderwijskunde 2 kan de student:
- de centrale plaats en het belang van het welbevinden en de motivatie van leerlingen duiden;
- de ontwikkeling van de adolescent (cognitief, identiteit, sociaal, seksueel) beschrijven en deze inzichten koppelen aan en gebruiken in de eigen klaspraktijk;
- inzichten omtrent klasmanagement en groepsdynamica toepassen in de eigen klaspraktijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Onderwijskunde 2: accent op ontwikkeling (B-VIVN-B5RZ07)
Inhoud
In Onderwijskunde 2: accent op ontwikkeling zoomen we in op de beginsituatie van de leerlingen. We onderzoeken hoe we kwaliteitsvol onderwijs voor adolescenten kunnen realiseren op basis van de inzichten uit de ontwikkelingspsychologie. Onderstaande vragen zijn ons uitgangspunt:
- Hoe draag ik als leerkracht bij tot het welbevinden van mijn leerlingen?
- Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren?
- Hoe ontwikkel ik een leerkrachtstijl die tegemoet komt aan de basisbehoeften van mijn leerlingen?
- Welke inzichten uit de ontwikkelingspsychologie van adolescenten zijn relevant in de klascontext?
- Hoe vertaal ik de inzichten uit de ontwikkelingspsychologie naar mijn klaspraktijk en gehanteerde didactiek?
- Hoe kan ik de groepsdynamica in mijn klas bevorderen?
- Hoe creëer ik een goed klasmanagement?
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, losbladig ondersteunend materiaal, leerpad, kennisclips, …) op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskunde 2: accent op ontwikkeling (B-VIVN-B79611)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen: 100%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Schriftelijk examen: 100%