Wiskunde: inhoudelijke en didactische verdieping (B-VIVN-B3RW15)

7 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Grymonpon Griet (coördinator) |  Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.  

3.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

5.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.  

10.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen. 

3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds. 

3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, … 

3.c.6.    Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren. 

3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek. 

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten. 

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken. 

13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren. 

 

Vakspecifieke doelen 

De student 

  • verwoordt en past de verworven kennis van de leerinhouden van wiskunde van de eerste graad SO, de tweede graad SO en de gegeven uitdieping toe. 
  • lost oefeningen op de leerstof, op het niveau van het betreffende vak in de eerste en tweede graad secundair onderwijs en op het niveau van de uitdieping van de leerinhoud, zelfstandig correct en gestructureerd op. 
  • verbreedt de basiskennis wiskunde. 
  • werkt inzichtelijk, efficiënt volgens de wiskundige methodes. 
  • koppelt de wiskundige kennis aan de dagelijkse leefwereld. 
  • zet wiskundige ICT-toepassingen (o.a. Geogebra) functioneel in.  
  • werkt met diverse media en leermiddelen 
  • zet digitale vaardigheden functioneel in 
  • kiest een gepaste didactische werkvorm en gebruikt diverse didactische werkvormen met bijzondere aandacht voor differentiatie 
  • past wiskundige vaardigheden en didactische principes toe 
  • gebruikt de juiste leerplannen op een constructieve manier 
  • denkt, handelt en reflecteert kritisch en/of creatief
  • gebruikt correcte vakterminologie, zowel schriftelijk als mondeling 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inhoudelijke verdieping (B-VIVN-B5RW15)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenEerste semesterEerste semester
Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In OLA Wiskunde: inhoudelijke verdieping komen volgende hoofdstukken aan bod: ruimtemeetkunde, goniometrische functies, complexe getallen, rijen, computationeel denken/scripting (uitbreiding) en keuzeonderwerp. 

De keuzeonderwperen stellen de studenten zelf voor, ofwel kiezen ze uit: (functies met) absolute waarde, Gulden snede/Fibonnaci, Simon Stevin, merkwaardige getallen, meetkundige plaatsen, ..)

Aanvullend leermateriaal (presentaties, samenvattingen, oefeningen…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop: (boeken uit de voorbije jaren van de opleiding) 

  • Matrix 4 (5 uur) Leerwerkboek A(**)Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464014723
  • Matrix 4 (5 uur) Leerwerkboek B(**)Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464014754
  • Wiskunde met de TI-84. Complete handleiding tweede graadAntwerpen/Apeldoorn: Garant Uitgevers nv9789044129830

Beschikken over: 

  • laptop met geogebra, desmos (gratis software)
  • grafisch rekentoestel TI 84

Te raadplegen voor oefeningen en opdrachten:

  • Leerboeken uit de tweede graad (online ): codes aan te vragen via Academic Software
  • online materiaal of boeken in verband met het keuzeonderwerp van de student. 

3 sp. Didactische verdieping (B-VIVN-B5RW16)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In OLA Wiskunde: didactische verdieping komen volgende onderwerpen aan bod: jaarplanning opstellen, wiskundige spelvormen (incl. spellenarchief)(niet in 2024-2025 wegens curriculumwijziging, reeds gezien in vakdidactiek 2) , POD/heuristieken, Geogebra (suite/notitieblok/examenmodus), nascholing (Dag van de Wiskunde), actualiteit wiskundeonderwijs (incl. ROK), best practices en valkuilen binnen algebra- en meetkundeonderwijs. 

in 2024-2025: vervolg evaluatie (niet afgewerkt in vakdidactiek 2)

Aanvullend leermateriaal (presentaties, samenvattingen, oefeningen…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop: boeken uit de voorbije jaren van de opleiding 

Beschikken over: 

  • laptop met geogebra, desmos (gratis software)
  • grafisch rekentoestel TI 84

Te raadplegen voor  opdrachten:

  • Leerboeken uit de tweede graad (online ): codes aan te vragen via Academic Software
  • leerplannen wiskunde
  • Matrix 4 (5 uur) Leerwerkboek A(**)Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464014723
  • Matrix 4 (5 uur) Leerwerkboek B(**)Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464014754
  • Pienter 2 leerwerkschriftWommelgem: Van In9789030695769
  • Matrix 3 5 --(5 uur) Leerwerkboek B(**)Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464011319
  • Matrix 3 5 --(5 uur) Leerwerkboek A(**)Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464010862
  • VBTL 3/4 Leerboek Discrete wiskunde D- finaliteit 5 uur (**)Brugge: Die Keure9789048642984
  • Wiskunde met de TI-84. Complete handleiding tweede graadAntwerpen/Apeldoorn: Garant Uitgevers nv9789044129830

Gastcollege - Individuele opdracht - Practicum

Actieve medewerking in de lessen.

Keuzeonderwerp presenteren voor de medestudenten.

Aanwezigheid op de dag van de wiskunde.

In het eerste semester moeten er een aantal opdrachten uitgewerkt worden. 

In het tweede semester maken de studenten nog een aantal opdrachten. (jaarplanning, evaluatie, wiskunde in spelvorm, fiches)

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde: inhoudelijke en didactische verdieping (B-VIVN-B80470)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RW15 - Inhoudelijke verdieping1-20/20 puntenschaal
B5RW16 - Didactische verdieping1-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO Inhoudelijke verdieping: examen in januari over alle geziene leerstof + indienen alle opdrachten (4 SP)

EVO Didactische verdieping:

  • examen in januari over de geziene leerstof + indienen enkele opdrachten + aanwezigheid Dag van de wiskunde (23 nov) met verslag (2 SP)
  • juni: indienen en uitleggen opdrachten  (1 SP)

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • B5RW15 - Inhoudelijke verdieping (binnen en over academiejaar)
  • B5RW16 - Didactische verdieping (binnen en over academiejaar)

EVO Inhoudelijke verdieping: analoog eerste examenkans

EVO Didactische verdieping: examen over de geziene leerstof + indienen enkele opdrachten + aanwezigheid Dag van de wiskunde (23 nov) (2 SP) + indienen en uitleggen opdrachten (1 SP)

Opdrachten kunnen herwerkt worden.