Wiskunde: data en computing (B-VIVN-B3RW12)

4 studiepuntenNederlands28 urenTweede semesterTweede semester
Grymonpon Griet (coördinator) |  Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

 

Vakspecifieke doelen 

De student 

  • verwoordt en past de verworven kennis van de leerinhouden van wiskunde van de eerste graad SO, de tweede graad SO en de gegeven uitdieping toe. 
  • lost oefeningen op de leerstof, op het niveau van het betreffende vak in de eerste en tweede graad secundair onderwijs en op het niveau van de uitdieping van de leerinhoud, zelfstandig correct en gestructureerd op. 
  • verwerft een brede basiskennis wiskunde. 
  • werkt inzichtelijk, efficiënt volgens de wiskundige methodes. 
  • koppelt de wiskundige kennis aan de dagelijkse leefwereld. 
  • zet wiskundige ICT-toepassingen (o.a. Geogebra) functioneel in.  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Data en onzekerheid (B-VIVN-B5RW12)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De studenten leren de wiskunde kennen als een levend geheel. Zij moeten weten en aanvaarden dat niet alle auteurs een theorie op eenzelfde manier opbouwen. Formuleringen van axioma's, definities en stellingen kunnen grondig verschillen. De studenten moeten voldoende wiskundige persoonlijkheid verwerven om de verschillen te onderscheiden en er rekening mee te houden. De grondige beheersing van de leerstof die in het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs onderwezen wordt, vormt de leidraad. Uitdieping van deze leerstof zorgt, voor een brede wiskundige vorming. De studenten moeten in staat zijn het product van hun wiskundig denken in vlotte, correcte taal mee te delen, schriftelijk en mondeling. Daarnaast moeten relevante ICT-toepassingen vlot beheerst worden. 

 

De volgende hoofdstukken komen aan bod:  

OLA 1 Data en onzekerheid: beschrijvende statistiek, telproblemen en kansrekenen. 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, materiaal van studenten, extra oefeningen…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Tydtgat, P. , Bormans, M. ;e.a; Matrix 4  --(5 uur) Leerwerkboek A; Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.(-9789464016314)
  • Bormans, M., e.a. Matrix 4 (5 uur) Leerwerkboek B Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.ISBN 978 94 6401 475 4
  • Tydtgat, P., e.a.Matrix 3 5 --(5 uur) Leerwerkboek B Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.ISBN 978 94 6401 131 9
  • Bogaert, P., Geeurickx, F.; e.a; VBTL 3/4 Leerboek Discrete wiskunde D- finaliteit 5 uur Brugge: Die Keure (ISBN 9789048642984)

Beschikken over: 

  • laptop met geogebra, excel
  • grafisch rekentoestel TI 84

Te raadplegen: 

  • Leerboeken statistiek en telproblemen uit de tweede graad om opdrachten op te lossen: codes te verkrijgen via Academic Software.

1 sp. Computing (B-VIVN-B5RW13)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum7 urenTweede semesterTweede semester
Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De studenten leren de wiskunde kennen als een levend geheel. Zij moeten weten en aanvaarden dat niet alle auteurs een theorie op eenzelfde manier opbouwen. Formuleringen van axioma's, definities en stellingen kunnen grondig verschillen. De studenten moeten voldoende wiskundige persoonlijkheid verwerven om de verschillen te onderscheiden en er rekening mee te houden. De grondige beheersing van de leerstof die in het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs onderwezen wordt, vormt de leidraad. Uitdieping van deze leerstof zorgt, voor een brede wiskundige vorming. De studenten moeten in staat zijn het product van hun wiskundig denken in vlotte, correcte taal mee te delen, schriftelijk en mondeling. Daarnaast moeten relevante ICT-toepassingen vlot beheerst worden. 

 

De volgende hoofdstukken komen aan bod:  

OLA 2 Computing

 computationeel denken (mbv Python), diverse regressiemodellen (met ICT).   

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Bormans, M., e.a. Matrix 4 (5 uur) Leerwerkboek B Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.ISBN 978 94 6401 475 4
  • Tydtgat, P., e.a.Matrix 3 5 --(5 uur) Leerwerkboek B Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.ISBN 978 94 6401 131 9

 

Er moeten nog boeken vastgelegd worden (door wijzigingen in leerplan tweede graad + verandering docent) + software nog vast te leggen.

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde: data en computing (B-VIVN-B80110)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RW12 - Data en onzekerheid1-20/20 puntenschaal
B5RW13 - Computing1-20/20 puntenschaal

EVO1: data en onzekerheid: 100% schriftelijk examen (theorie en oefeningen),

EVO2: Computing: 100% schriftelijk examen (oefeningen), 

Beide examens worden op hetzelfde moment afgelegd. 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • B5RW12 - Data en onzekerheid (binnen en over academiejaar)
  • B5RW13 - Computing (binnen en over academiejaar)

zelfde modaliteiten als eerste examenkans