Wiskunde: functieleer (B-VIVN-B3RW04)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Grymonpon Griet (coördinator) |  Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

 

Vakspecifieke doelen 

De student 

  • verwoordt en past de verworven kennis van de leerinhouden van wiskunde van de eerste graad SO, de tweede graad SO en de gegeven uitdieping toe. 
  • lost oefeningen op de leerstof, op het niveau van het betreffende vak in de eerste en tweede graad secundair onderwijs en op het niveau van de uitdieping van de leerinhoud, zelfstandig correct en gestructureerd op. 
  • verwerft een brede basiskennis wiskunde. 
  • werkt inzichtelijk, efficiënt volgens de wiskundige methodes. 
  • koppelt de wiskundige kennis aan de dagelijkse leefwereld. 
  • zet wiskundige ICT-toepassingen (o.a. Geogebra) functioneel in.  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde: functieleer (B-VIVN-B5RW04)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De studenten leren de wiskunde kennen als een levend geheel. Zij moeten weten en aanvaarden dat niet alle auteurs een theorie op eenzelfde manier opbouwen. Formuleringen van axioma's, definities en stellingen kunnen grondig verschillen. De studenten moeten voldoende wiskundige persoonlijkheid verwerven om de verschillen te onderscheiden en er rekening mee te houden. De grondige beheersing van de leerstof die in het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs onderwezen wordt, vormt de leidraad. Uitdieping van deze leerstof zorgt, voor een brede wiskundige vorming. De studenten moeten in staat zijn het product van hun wiskundig denken in vlotte, correcte taal mee te delen, schriftelijk en mondeling. Daarnaast moeten relevante ICT-toepassingen vlot beheerst worden. 

 

De volgende hoofdstukken komen aan bod:

  • eerstegraads- en tweedegraadsfuncties
  • veeltermen en veeltermfuncties
  • elementaire functies en exponentiële functies 

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, achtergrondsinformatie…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Tydtgat, P. , Bormans, M., e.a. (2024), Matrix 3.5 (5 uur) Leerwerkboek A, Kalmthout: Pelckmans (ISBN 9789464010862)
  • Tydtgat, P. , Bormans, M., e.a. (2024), Matrix 4.5 (5 uur) Leerwerkboek A, Kalmthout: Pelckmans (ISBN 9789464014723)

Beschikken over: 

  • laptop met geogebra, desmos (gratis software)
  • grafisch rekentoestel TI -84

Te raadplegen voor oefeningen:

  • Leerboeken uit de tweede graad (online ): codes aan te vragen via Academic Software

De studenten werken actief mee tijdens de lessen.

De studenten maken individueel oefeningen en kunnen die indienen ter verbetering. 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde: functieleer (B-VIVN-B79610)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans

100% schriftelijk examen

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.