Wiskunde: discrete wiskunde (B-VIVN-B3RW01)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
Vakspecifieke doelen
De student
- verwoordt en past de verworven kennis van de leerinhouden van wiskunde van de eerste graad SO, de tweede graad SO en de gegeven uitdieping toe.
- lost oefeningen op de leerstof, op het niveau van het betreffende vak in de eerste en tweede graad secundair onderwijs en op het niveau van de uitdieping van de leerinhoud, zelfstandig correct en gestructureerd op.
- verwerft een brede basiskennis wiskunde.
- werkt inzichtelijk, efficiënt volgens de wiskundige methodes.
- koppelt de wiskundige kennis aan de dagelijkse leefwereld.
- zet wiskundige ICT-toepassingen (o.a. Geogebra) functioneel in.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Wiskunde: discrete wiskunde (B-VIVN-B5RW01)
Inhoud
De studenten leren de wiskunde kennen als een levend geheel. Zij moeten weten en aanvaarden dat niet alle auteurs een theorie op eenzelfde manier opbouwen. Formuleringen van axioma's, definities en stellingen kunnen grondig verschillen. De studenten moeten voldoende wiskundige persoonlijkheid verwerven om de verschillen te onderscheiden en er rekening mee te houden. De grondige beheersing van de leerstof die in het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs onderwezen wordt, vormt de leidraad. Uitdieping van deze leerstof zorgt, voor een brede wiskundige vorming. De studenten moeten in staat zijn het product van hun wiskundig denken in vlotte, correcte taal mee te delen, schriftelijk en mondeling. Daarnaast moeten relevante ICT-toepassingen vlot beheerst worden.
De volgende hoofdstukken komen aan bod: propositie- en predicatenlogica, poorten en schakelaars, onderscheid logische taal en spreektaal, soorten stellingen en bewijsvormen, verzamelingenleer en grafen.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, oefeningen, leesteksten, voorbeelden van studenten, linken…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Matrix wiskunde 3 5 --(5 uur) Leerwerkboek A (editie 2024) Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv.9789464010862
Beschikken over:
- rekentoestel (bij voorkeur TI -84) (geen TI-Inspire of een ander gelijkaardig toestel)
- laptop met geogebra
Te raadplegen voor oefeningen:
- Leerboeken uit de tweede graad (online ): codes aan te vragen via Academic Software
Toelichting werkvorm
Tijdens de college's is er een actieve medewerking van de studenten vereist.
De student maakt zowel klassikaal als individueel (buiten de contacturen) oefeningen. Oefeningen kunnen ofwel online verbeterd worden, maar mogen ook altijd ingediend worden bij de docent.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde: discrete wiskunde (B-VIVN-B79607)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100 % mondeling examen (theorie) + schriftelijk examen (oefeningen) met enkele oefeningen op de computer tijdens het schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.