Techniek: vakdidactiek 3 (B-VIVN-B3RT13)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
Vakspecifieke doelen
Aanvullingen vakstudie
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel bezit de student, in functie van de lessen techniek in eerste graad van de B-stroom, de noodzakelijke vakdidactisch kennis om daarmee, in combinatie van de vakinhoudelijk kennis (Techniek vakinhoud 8) techniekprojecten voor de eerste graad in de B-stroom te kunnen uitwerken.
De student kan na dit opleidingsonderdeel:
- de leerplannen techniek eerste graad B-stroom interpreteren en hanteren.
- de minimumdoelen omzetten in concrete lesdoelstellingen.
- een evaluatiefiche zowel voor een project in de A-stroom als voor projecten in de B-stroom opstellen.
- diverse projecten en handboeken techniek voor de eerste graad SO in al hun aspecten vergelijken en evalueren en zoeken naar adequate hulpmiddelen bij de lesopbouw.
- zelfstandig en volgens een verantwoorde strategie een les techniek uitwerken voor de eerste graad B-stroom.
- bij de lesopbouw de aangepaste werkvormen en geschikte leermiddelen uitkiezen én adequaat toepassen.
- zijn/haar werkmethode aanpassen aan het niveau van de leerlingen.
- praktijklessen uitwerken en optimaliseren met betrekking tot veiligheid en welslagen van zijn lessen.
- elke gegeven les analyseren en evalueren op bereikte doelstellingen, gebruikte werkvorm, klasmanagement,...
- ICT-middelen, softwarepakketten, … inzetten i.f.v. het doel en het gebruik in de lessen techniek.
- aangeven aan welk profiel een leerkracht techniek in de B-stroom moet voldoen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Techniek: vakdidactiek 3 (B-VIVN-B5RT13)
Inhoud
De vakinhoud uit het OPO vakinhoud 8 wordt door de student verwerk in een techniekproject.
Relevante practica ondersteunen de theorie van de techniekprojecten.
De lessen vakdidactiek techniek worden afgestemd op het onderwijsgericht maken van en het didactisch vormgeven aan representatieve leerinhouden naar een welomschreven onderwijsniveau toe. Dit gebeurt in functie van de minimumdoelen vermeld in de leerplannen.
In de derde opleidingsfase is er speciale aandacht voor de lessen techniek in de B-stroom: de projecten, de onderzoeksopdrachten, het profiel van de leerling in de B-stroom, het takenpakket van de leerkracht techniek.
Daarnaast wordt er gewerkt rond het opstellen van een jaarplan, het samenstellen van een evaluatiefiche, evaluatievormen, bepaalde specifieke werkvormen (BZL, CLIM, …) het uitwerken van lesvoorbereidingen voor een project in de B-stroom en het technieklokaal.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Van Hevel, J. Vakdidactiek Techniek. VIVES campus Brugge, niet gepubliceerd. (reeds aangekocht in vakdidactiek 1).
Website Katholiek Onderwijs Vlaanderen:
- Leerplannen techniek
Toelichting werkvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Individuele opdracht
Evaluatieactiviteiten
Techniek: vakdidactiek 3 (B-VIVN-B80469)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
- EVO1: opdrachten 30% (zie TOLEDO).
- EVO2: schriftelijk examen 70%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans
- EVO1: herwerken opdrachten 30% (zie TOLEDO).
- EVO2: schriftelijk examen 70%