Techniek: vakinhoud 6 (B-VIVN-B3RT09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van "Techniek vakinhoud 6" zal de student
In het Biotechniek, voeding, verzorging, tuinbouw:
- voedselbereidingen waarbij gisten of bindingen voorkomen kunnen toelichten. (LPD 11 LPD 4)
- verschillende conserveringstechnieken kunnen toelichten (LPD 11 LPD 4)
- andere biochemische en biotechnische toepassingen en processen die aan bod kunnen komen in de eerste graad: bvb. composteren… kunnen toelichten (LPD 11 LPD 4)
- de vakinhoud (machines en materialen, methodieken, gereedschappen, kennis,…) die noodzakelijk is voor of in voeding, verzorging, tuinbouw en biotechniek uitgebreid kunnen verklaren, toelichten en toepassen. (LPD 11 LPD 4 LPD 1)
- een eenvoudig project incl. realisatie voor voeding en biotechniek kunnen uitwerken. (LPD 3 LPD 12 LPD 1)
- de werking van micro-organismen in verschillende toepassingen (kaas, confituur, yoghurt, composteren,...) kunnen verklaren en toelichten. (LPD 11 LPD 4 LPD 1)
- verschillende grondstoffen en ingrediënten kunnen bewerken in functie van realisaties en projecten techniek (LPD 12 LPD 1)
- de doelgerichte werkvolgordes kunnen bepalen en uitschrijven om een realisatie te ontwerpen en te maken (zie ook vakdidactiek). (LPD 12)
- de juiste hulpmiddelen kunnen kiezen in functie van een realisatie, techniekproject, onderzoeksopdracht, enz. (LPD 12 LPD 5)
- de kennis m.b.t. (keuken)gereedschappen doelgericht en in functie van een les techniek of een project techniek kunnen inzetten (incl. het maken van een realisatie)
In constructie - de vakgebieden hout, metaal, kunststof
De student kan
- de verschillende onderdelen in een constructie onderzoeken.
- in concrete voorbeelden statische of dynamische onderdelen herkennen.
- een eenvoudig constructieplan analyseren.
- onderzoeken uit welk materiaal een constructie gemaakt is.
- de kennis van materiaaleigenschappen zelfstandig uitbreiden (LPD7).
- toepassingen en eigenschappen van enkele houtsoorten, metalen en niet-metalen (oa. kunststoffen) opsommen (LPD7 en LPD 11)
- de mechanische, elektrische, fysische, magnetische en technologische eigenschappen van enkele houtsoorten, metalen en niet-metalen (oa. kunststoffen) opsommen, verklaren en aantonen a.d.h.v. eenvoudig (= op maat van de leerling) onderzoek.(LPD7 en LPD 11)
- soorten verbindingstechnieken bij eenvoudige constructies onderzoeken en verklaren. (LPD7 en LPD 11)
- stabiliteit en stevigheid van een constructie onderzoeken en zodoende inzicht krijgen in algemene constructieprincipes. (LPD7 en LPD 11)
- verwoorden welke krachten er op constructies kunnen inwerken hoe vormen, materialen,… er voor kunnen zorgen dat deze krachten worden opgevangen. (LPD7 en LPD 11)
- structuren zoals een driehoek, zuilen, boog herkennen. (LPD7 en LPD 11)
- een eenvoudige constructie in metaal, hout, kunststof,… ontwerpen; in het ontwerpproces gefundeerde keuzes maken van de materialen en/of grondstoffen op basis van hun eigenschappen en specificatie (o.a. duurzaamheid). (LPD 12)
- een eenvoudige constructie in metaal, hout, kunststof,… op basis van een gekozen ontwerp realiseren. (LPD 12)
Techniek - praktische vaardigheden binnen constructie en de vakgebieden metaal, kunststof, hout en binnen elektriciteit
De student kan
- de voornaamste basishandeling in de verschillende materialen (hout, metaal, kunststof, ...), die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden, inzetten en verklaren (vijlen, boren, zagen, solderen, schuren, nagelen, ...) (LPD 12)
- de correcte benaming kunnen geven en de handelswijze van de gereedschappen die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden inzetten en toelichten. (LPD 12)
- de eigen technische vaardigheden onder begeleiding en zelfstandig ontwikkelen. (LPD 12)
- m.b.v. een handleiding en/of technische tekening een opdracht nauwgezet en gestructureerd uitvoeren. (LPD 12)
- bij een realisatie de relatie leggen naar de leerinhouden uit de verschillende vakgebieden.
- de eigen creativiteit ontwikkelen. (LPD 3)
- aandacht hebben voor eigen veiligheid en die van anderen (LPD 1)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Techniek: vakinhoud 6 (B-VIVN-B5RT09)
Inhoud
In biotechniek worden de biochemische en biotechnische processen die in de eerste graad aan bod kunnen komen, besproken: werking van gist, het composteren, het conserveren, werking van micro-organisimen en daarmee samengaand de toepassingen zoals het maken van brood, confituur, kaas, yoghurt, enz.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Broos, W.& Cobbaert, S.& Cremers, S.& Dehond, S.& Proost, D. (2022). DOEZO Opzoekboek ISBN 978-90-497-0156-79 .Mechelen: Plantyn. (Boek)
Software:
- Lightburn https://lightburnsoftware.com/pages/trial-version-try-before-you-buy
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Individuele opdracht - Practicum - Projectwerk
Evaluatieactiviteiten
Techniek: vakinhoud 6 (B-VIVN-B80104)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
- EVO1 - schriftelijk examen - 70 %
- EVO 2 - Permanente evaluatie met opdrachten - 30 % (zie TOLEDO).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans
- EVO1 - schriftelijk examen - 70 %
- EVO 2 - opdrachten - 30 % (zie TOLEDO).