Techniek: vakinhoud 6 (B-VIVN-B3RT09)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Van Hevel Johan (coördinator) |  Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

 

Vakspecifieke doelen

Na het voltooien van "Techniek vakinhoud 6" zal de student 

 

In het Biotechniek, voeding, verzorging, tuinbouw:

  • voedselbereidingen waarbij gisten of bindingen voorkomen kunnen toelichten. (LPD 11 LPD 4)
  • verschillende conserveringstechnieken kunnen toelichten (LPD 11 LPD 4)
  • andere biochemische en biotechnische toepassingen en processen die aan bod kunnen komen in de eerste graad: bvb. composteren… kunnen toelichten (LPD 11 LPD 4)
  • de vakinhoud (machines en materialen, methodieken, gereedschappen, kennis,…) die noodzakelijk is voor of in voeding, verzorging, tuinbouw en biotechniek uitgebreid kunnen verklaren, toelichten en toepassen. (LPD 11 LPD 4 LPD 1)
  • een eenvoudig project incl. realisatie voor voeding en biotechniek kunnen uitwerken. (LPD 3 LPD 12 LPD 1)
  • de werking van micro-organismen in verschillende toepassingen (kaas, confituur, yoghurt, composteren,...) kunnen verklaren en toelichten. (LPD 11 LPD 4 LPD 1)
  • verschillende grondstoffen en ingrediënten kunnen bewerken in functie van realisaties en projecten techniek (LPD 12 LPD 1)
  • de doelgerichte werkvolgordes kunnen bepalen en uitschrijven om een realisatie te ontwerpen en te maken (zie ook vakdidactiek). (LPD 12)
  • de juiste hulpmiddelen kunnen kiezen in functie van een realisatie, techniekproject, onderzoeksopdracht, enz. (LPD 12 LPD 5)
  • de kennis m.b.t. (keuken)gereedschappen doelgericht en in functie van een les techniek of een project techniek kunnen inzetten (incl. het maken van een realisatie)

 

In constructie - de vakgebieden hout,  metaal, kunststof

De student kan 

  • de verschillende onderdelen in een constructie onderzoeken. 
  • in concrete voorbeelden statische of dynamische onderdelen herkennen. 
  • een eenvoudig constructieplan analyseren. 
  • onderzoeken uit welk materiaal een constructie gemaakt is. 
  • de kennis van materiaaleigenschappen zelfstandig uitbreiden (LPD7). 
  • toepassingen en eigenschappen van enkele houtsoorten, metalen en niet-metalen (oa. kunststoffen) opsommen (LPD7 en LPD 11) 
  • de mechanische, elektrische, fysische, magnetische en technologische eigenschappen van enkele houtsoorten, metalen en niet-metalen (oa. kunststoffen) opsommen, verklaren en aantonen a.d.h.v. eenvoudig (= op maat van de leerling) onderzoek.(LPD7 en LPD 11) 
  • soorten verbindingstechnieken bij eenvoudige constructies onderzoeken en verklaren. (LPD7 en LPD 11)
  • stabiliteit en stevigheid van een constructie onderzoeken en zodoende inzicht krijgen in algemene constructieprincipes. (LPD7 en LPD 11)
  • verwoorden welke krachten er op constructies kunnen inwerken hoe vormen, materialen,… er voor kunnen zorgen dat deze krachten worden opgevangen. (LPD7 en LPD 11)
  • structuren zoals een driehoek, zuilen, boog herkennen. (LPD7 en LPD 11)
  • een eenvoudige constructie in metaal, hout, kunststof,… ontwerpen; in het ontwerpproces gefundeerde keuzes maken van de materialen en/of grondstoffen op basis van hun eigenschappen en specificatie (o.a. duurzaamheid).  (LPD 12)
  • een eenvoudige constructie in metaal, hout, kunststof,… op basis van een gekozen ontwerp realiseren. (LPD 12)
  •  

Techniek - praktische vaardigheden binnen constructie en de vakgebieden metaal, kunststof, hout  en binnen elektriciteit

De student kan 

  • de voornaamste basishandeling in de verschillende materialen (hout, metaal, kunststof, ...), die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden, inzetten en verklaren (vijlen, boren, zagen, solderen, schuren, nagelen, ...)  (LPD 12)
  • de correcte benaming kunnen geven en de handelswijze van de gereedschappen die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden inzetten en toelichten. (LPD 12)
  • de eigen technische vaardigheden onder begeleiding en zelfstandig ontwikkelen. (LPD 12)
  • m.b.v. een handleiding en/of technische tekening een opdracht nauwgezet en gestructureerd uitvoeren. (LPD 12)
  • bij een realisatie de relatie leggen naar de leerinhouden uit de verschillende vakgebieden. 
  • de eigen creativiteit ontwikkelen. (LPD 3)
  • aandacht hebben voor eigen veiligheid en die van anderen (LPD 1)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Techniek: vakinhoud 6 (B-VIVN-B5RT09)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In biotechniek worden de biochemische en biotechnische processen die in de eerste graad aan bod kunnen komen, besproken: werking van gist, het composteren, het conserveren, werking van micro-organisimen en daarmee samengaand de toepassingen zoals het maken van brood, confituur, kaas, yoghurt, enz.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Broos, W.& Cobbaert, S.& Cremers, S.& Dehond, S.& Proost, D. (2022). DOEZO Opzoekboek ISBN 978-90-497-0156-79 .Mechelen: Plantyn. (Boek)

Software: 

  • Lightburn https://lightburnsoftware.com/pages/trial-version-try-before-you-buy 

 

Hoorcollege - Individuele opdracht - Practicum - Projectwerk

Evaluatieactiviteiten

Techniek: vakinhoud 6 (B-VIVN-B80104)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans 

  • EVO1 - schriftelijk examen  - 70 % 
  • EVO 2 - Permanente evaluatie met opdrachten - 30 % (zie TOLEDO).  

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans 

  • EVO1 - schriftelijk examen  - 70 % 
  • EVO 2 -  opdrachten - 30 % (zie TOLEDO).