Techniek: vakinhoud 5 (B-VIVN-B3RT08)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Van Hevel Johan (coördinator) |  Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

 

Vakspecifieke doelen

Na het voltooien van Techniek vakinhoud 5 zal de student 

 

Informatie- en communicatietechnologie:

  • sturingsproblemen kunnen analyseren, schematiseren en uitvoeren met behulp van  softwareprogramma's en educatief materiaal (Lego Mindstorms EV3 of Spike,  Arduino, Scratch, Micro:bit...) (LPD 5 LPD 10 LPD 11 LPD 13)
  • opdrachten met de Lego Mindstorms EV3 of Spike, Arduino, Scratch, Micro:bit.... kunnen uitwerken en oplossen.  (LPD 3 LPD 5  LPD 11 LPD 13 )
  • zelf eenvoudige oefeningen voor de Lego Mindstorms EV3 of Spike, Arduino, Scratch, Micro:bit...die geschikt zijn voor leerlingen van de eerste graad, kunnen samenstellen en demonstreren. (LPD 11 LPD 13)
  • sturingen in apparaten en technisch systemen, uit de leefwereld van leerlingen, kunnen herkennen en verklaren. (LPD 4)
  • hedendaagse communicatiemiddelen (telefonie, GSM, GPS, printer, scanner, fototoestel…) uit de leefwereld van de leerling onderzoeken, omschrijven, de werking verklaren en waar nodig schematisch voorstellen (onder voorbehoud - op basis van de beschikbare CU).

 

In constructie - vakgebieden metaal, hout en kunststof:

De student kan 

  • de verschillende onderdelen in een constructie onderzoeken. 
  • in concrete voorbeelden statische of dynamische onderdelen herkennen. 
  • een eenvoudig constructieplan analyseren. 
  • onderzoeken uit welk materiaal een constructie gemaakt is. 
  • de kennis van materiaaleigenschappen zelfstandig uitbreiden (LPD7). 
  • toepassingen en eigenschappen van enkele houtsoorten, metalen en niet-metalen (oa. kunststoffen) opsommen (LPD7 en LPD 11) 
  • de mechanische, elektrische, fysische, magnetische en technologische eigenschappen van enkele houtsoorten, metalen en niet-metalen (oa. kunststoffen) opsommen, verklaren en aantonen a.d.h.v. eenvoudig (= op maat van de leerling) onderzoek.(LPD7 en LPD 11) 
  • soorten verbindingstechnieken bij eenvoudige constructies onderzoeken en verklaren. (LPD7 en LPD 11)
  • stabiliteit en stevigheid van een constructie onderzoeken en zodoende inzicht krijgen in algemene constructieprincipes. (LPD7 en LPD 11)
  • verwoorden welke krachten er op constructies kunnen inwerken hoe vormen, materialen,… er voor kunnen zorgen dat deze krachten worden opgevangen. (LPD7 en LPD 11)
  • structuren zoals een driehoek, zuilen, boog herkennen. (LPD7 en LPD 11)
  • een eenvoudige constructie in metaal, hout, kunststof,… ontwerpen; in het ontwerpproces gefundeerde keuzes maken van de materialen en/of grondstoffen op basis van hun eigenschappen en specificatie (o.a. duurzaamheid).  (LPD 12)
  • een eenvoudige constructie in metaal, hout, kunststof,… op basis van een gekozen ontwerp realiseren. (LPD 12)

 

Techniek - praktische vaardigheden binnen constructie en de vakgebieden metaal, kunststof, hout  en binnen elektriciteit

De student kan 

  • de voornaamste basishandeling in de verschillende materialen (hout, metaal, kunststof, ...), die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden, inzetten en verklaren (vijlen, boren, zagen, solderen, schuren, nagelen, ...)  (LPD 12)
  • de correcte benaming kunnen geven en de handelswijze van de gereedschappen die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden inzetten en toelichten. (LPD 12)
  • de eigen technische vaardigheden onder begeleiding en zelfstandig ontwikkelen. (LPD 12)
  • m.b.v. een handleiding en/of technische tekening een opdracht nauwgezet en gestructureerd uitvoeren. (LPD 12)
  • bij een realisatie de relatie leggen naar de leerinhouden uit de verschillende vakgebieden. 
  • de eigen creativiteit ontwikkelen. (LPD 3)
  • aandacht hebben voor eigen veiligheid en die van anderen (LPD 1)

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Techniek: vakinhoud 5 (B-VIVN-B5RT08)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Informatie en communicatie

  • sturingen maken met de Lego Mindstorms Ev3 en/of Spike en/of Micro:bit en/of in Scratch,...

Constructie

  • een realisatie in hout en/of kunststof en/of metaal eventueel met een elektrische kringloop ontwerpen en bouwen 

 

 

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Broos, W.& Cobbaert, S.& Cremers, S.& Dehond, S.& Proost, D. (2022). DOEZO Opzoekboek ISBN 978-90-497-0156-79 .Mechelen: Plantyn. (Boek)

Software: 

  • Lightburn https://lightburnsoftware.com/pages/trial-version-try-before-you-buy 

 

 

 

  • hoorcollege
  • opdrachten
  • practica

 

Evaluatieactiviteiten

Techniek: vakinhoud 5 (B-VIVN-B80103)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans 

  • EVO 1 - Permanente evaluatie met opdrachten - 100% (zie TOLEDO). 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans

  • EVO 1 - opdrachten - 100 % (zie TOLEDO).