Techniek: vakinhoud 2 (B-VIVN-B3RT02)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van Hevel Johan (coördinator) |  Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

 

Vakspecifieke doelen

In energie en het vakgebied elektriciteit:  

De student kan  

  • symbolen en eenheden uit het vakgebied elektriciteit herkennen, gebruiken, verklaren en tekenen.  (LPD 6)
  • verschillende eenvoudige elektrische kringlopen (serieschakeling, parallelschakeling) bouwen.  
  • de werking van verschillende elektrische stroombronnen (alternator, batterijen, dynamo,...) verklaren.  
  • proefondervindelijk de elektrische geleidbaarheid van materialen vaststellen, aantonen en verklaren.  (LPD 5 LPD 2)
  • de gevaren van de elektrische spanning en stroom onderkennen en de veiligheidsaspecten met betrekking tot smeltveiligheden, automatische zekeringen, aarden van toestellen en de aardlekschakelaar uitleggen.  (LPD 1)
  • verbruikers en schakelaars in serie en parallel schakelen, de eigenschappen hierbij verklaren en schakelschema’s tekenen.  
  • het werkingsprincipe van het relais verklaren en schematisch voorstellen.  
  • a.d.h.v. een multimeter de spanning, de stroom, de weerstand, ... in een elektrisch kring kunnen bepalen en hierbij de nodige verklaring kunnen geven.  (LPD 2 LPD 1)
  • de wet van ohm uitleggen, verklaren a.d.h.v. een proef en toepassen in oefeningen.  
  • de eigenschappen en het gebruik van installatiemateriaal zoals lampen, kabels, stopcontacten, ... kunnen geven.  
  • verschillende wetmatigheden (bv. het Joule-effect) verklaren eventueel a.d.h.v. proefopstellingen  

 

Techniek - praktische vaardigheden binnen  metaal, kunststof, hout  en elektriciteit:

De student kan 

  • de voornaamste basishandeling in de verschillende materialen (hout, metaal, kunststof, ...), die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden, inzetten en verklaren (vijlen, boren, zagen, solderen, schuren, nagelen, ...)  (LPD 12)
  • de correcte benaming kunnen geven en de handelswijze van de gereedschappen die in de les techniek of STEM-lessen gebruikt worden inzetten en toelichten. (LPD 12)
  • de eigen technische vaardigheden onder begeleiding en zelfstandig ontwikkelen. (LPD 12)
  • m.b.v. een handleiding en/of technische tekening een opdracht nauwgezet en gestructureerd uitvoeren. (LPD 12)
  • bij een realisatie de relatie leggen naar de leerinhouden uit de verschillende vakgebieden. 
  • de eigen creativiteit ontwikkelen. (LPD 3)
  • aandacht hebben voor eigen veiligheid en die van anderen (LPD 1)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Techniek: vakinhoud 2 (B-VIVN-B5RT02)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Energie en het vakgebied elektriciteit 

  • De elektrische kringloop: onderdelen, spanning, stroomsterkte, vermogen, elektrische lading, weerstand  
  • Serie- en parallelschakeling, gemengde schakeling 
  • Magnetisme 
  • Maken van een elektrische kringloop, serie-parallelschakelingen 
  • Werken met de multimeter 
  • Realisatie met een elektrisch kringloop incl. solderen 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Broos, W.& Cobbaert, S.& Cremers, S.& Dehond, S.& Proost, D. (2022). DOEZO Opzoekboek ISBN 978-90-497-0156-79 .Mechelen: Plantyn. (Boek - reeds aangekocht bij vakinhoud 1)
  • J. Van Hevel (2018) Basiselektriciteit, inleiding voor de leerkracht techniek. Vives campus Brugge  - niet-gepubliceerd.
  • J. Van Hevel (2018) Magnetisme, inleiding voor de leerkracht techniek. Vives campus Brugge  - niet-gepubliceerd.

Software: 

  • Lightburn https://lightburnsoftware.com/pages/trial-version-try-before-you-buy 

  • hoorcollege
  • opdrachten
  • practica

Evaluatieactiviteiten

Techniek: vakinhoud 2 (B-VIVN-B79599)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans 

EVO1 - schriftelijk examen  - 70 %

EVO 2 - Permanente evaluatie met opdrachten - 30 % (zie TOLEDO). 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans

EVO1 - schriftelijk examen  - 70 %

EVO 2 -  opdrachten - 30 % (zie TOLEDO)