Project kunstvakken: kunstprojecten 5 (B-VIVN-B3RS05)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht)
wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Vakspecifieke doelen
De student
- kan diverse kunstdisciplines aan elkaar koppelen om te komen tot een multidisciplinaire voorstelling.
- kan een presentatie bedenken en vormgeven met aandacht voor de beleving van het publiek.
- kan aangeven hoe hij een voorstelling met leerlingen procesmatig zou opbouwen.
- neemt een onderzoekende houding aan en verkent diverse mogelijkheden (formats) om een presentatie uit te voeren.
- kan systematisch reflecteren over de genomen initiatieven en de persoonlijke leerroute. Stelt acties voor om inhoudelijk te groeien.
- heeft affiniteit met verschillende vormen van cultuuruitingen, is enthousiast over kunst en cultuur en draagt dit uit.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (project kunstvakken) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project kunstvakken: kunstprojecten 5 (B-VIVN-B5RS05)
Inhoud
Op schoolniveau heeft een leerkracht kunstvakken soms de opdracht om met leerlingen een presentatie te maken, gericht naar een intern en/of een extern publiek. In kunstprojecten 5 werken we aan het bedenken en uitvoeren van een interactieve multidisciplinaire voorstelling. Hierin komen verschillende facetten aan bod:
- Welke formats kunnen helpen om een (multidisciplinaire) voorstelling vorm te geven?
- Hoe zit een proces in elkaar, van idee tot creatie?
- Hoe werk je met de ideeën van de leerlingen, hoe zorg je voor participatie?
- Hoe zorg je voor interactie tussen publiek en spelers?
- Hoe kan techniek (licht, geluid, projectie) de voorstelling ondersteunen?
Dit traject gaan we aan door enerzijds zelf een korte performance te bedenken en uit te voeren, anderzijds na te denken hoe je met leerlingen een dergelijke creatie vormgeeft.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Crul, K. (2020) De grote zeppelin. Didactiek voor kunstzinnige vorming in het secundair onderwijs. Pelckmans.
Toelichting onderwijstaal
Toelichting werkvorm
Projectwerk
Evaluatieactiviteiten
Project kunstvakken: kunstprojecten 5 (B-VIVN-B80466)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tijdens het examen presenteer je (digitaal) de interactieve interdisciplinaire voorstelling (50%) en bespreek je je leerroute (50%).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.