Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie (B-VIVN-B3RP12)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
7. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam.
8. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDOprincipes, …
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.e.2. Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
10.2. Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Interculturele competentie (ICOM)
- Culturele flexibiliteit
- Culturele ontvankelijkheid
- Multiperspectiviteit
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van PAV integratie
- kan je een binnen een team werken, kan je jouw sterktes en zwaktes binnen het team verwoorden en versterk je dit team ook door een betrokken, creatieve en enthousiaste werking te stimuleren;
- kan je een doelgericht curriculum/activiteit ontwikkelen en aanpassen naar de noden en de diversiteit van de doelgroep;
- kan je geïntegreerde leeractiviteiten gericht op meso en macro niveau ontwikkelen;
- kan je zelfregulerend leren, met aandacht voor eigenaarschap, eigen doelen vooropstellen en reflecteren over jouw groeiproces;
- kan je PAV leerlijnen opstellen;
- kan je op een zinvolle manier actualiteit verwerken in jouw lessen/activiteiten;
- kan je een duidelijk PAV-gerichte visie ontwikkelen ;
- toon je interesse voor levenslang leren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (project algemene vakken) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (project algemene vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
7 sp. Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie (B-VIVN-B5RP12)
Inhoud
- geïntegreerd project vanuit actuele thema’s
- ontwerpen volgens de projectcyclus
- zelfregulerend leren en eigenaarschap
- visieontwikkeling
- PAV-werkgroep werking
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Boeken in de PAV-bib
Eigen verzameld materiaal
Evaluatieactiviteiten
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie (B-VIVN-B80465)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.