Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op natuurwetenschappen en STEM (B-VIVN-B3RP10)

4 studiepuntenNederlands28 urenTweede semesterTweede semester
Boussauw Lieve (coördinator) |  Boussauw Lieve |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR) 

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering. 

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan. 

4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken. 

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij. 

7. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen 

3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds 

3.b.3. Doelstellingen selecteren en formuleren vanuit een harmonische ontwikkeling en een interdisciplinair perspectief 

3.b.4. De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen 

3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, … 

3.c.6. Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren 

3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek  

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

3.e.5. Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen 

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen  

7.2.b. Omgaan met multiperspectiviteit 

9.4 Het beste uit jezelf halen 

9.5 Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen 

10.1 Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier  

10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren 

13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren 

 

Internationale competenties (ICOM’s) 

Taalvaardigheid:

  • taalstrategieën hanteren


Interculturele competentie:

  • multiperspectiviteit
  • maatschappelijke betrokkenheid tonen

 

Vakspecifieke doelen

De student…

  • kan de plaats van de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen binnen het vak MAVO of PAV duiden. 
  • beschikt over voldoende kennis en vaardigheden om de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen te integreren in een leeromgeving van het vak MAVO of PAV.
  • kan relevante informatie met betrekking tot de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen opzoeken, selecteren, synthetiseren, structureren en aangepast weergeven aan de hand van zowel digitale als niet-digitale bronnen.
  • kan actuele gebeurtenissen of maatschappelijke evoluties in verband brengen met de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen.
  • kan de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen in verband brengen met andere sleutelcompetenties die binnen de vakken MAVO of PAV aan bod komen.  

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op natuurwetenschappen en STEM (B-VIVN-B5RP10)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht28 urenTweede semesterTweede semester
Boussauw Lieve |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Onderzoekend en ontwerpend leren vanuit onderzoeksvragen vanuit doelstellingen met een link naar actualiteit, de interesse van de doelgroep, beroepsopleiding, ...

  • big idea
  • design thinking

 

We koppelen doelen en inhouden (energie, materie, leven) met het ontwerpen van boeiende leeractiviteiten.

 

 

 

Toledo

PAV klasbib

Evaluatieactiviteiten

Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op natuurwetenschappen en STEM (B-VIVN-B80095)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans

100% opdrachten en mondelinge toelichting

 

Bijzondere bepalingen

Om het actief samenwerken te kunnen bevorderen en te kunnen leren uit ervaring, is het belangrijk om aanwezig te zijn op de contactmomenten.

In  ‘groeien in PAV’ laat je zien hoe je tijdens de leeractiviteiten gewerkt hebt aan de bouwstenen en competenties van PAV. 

Voor elk evaluatieonderdeel kan er tot maximum 10% van de punten verloren worden door taalfouten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans in de derde examenperiode

100% herwerken opdrachten en mondelinge toelichting