Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op taal en cultuur 1 (B-VIVN-B3RP01)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
7. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
3.b.4. De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
3.c.6. Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
3.e.5. Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.5 Levenslang leren vanuit professionaliseringsnoden
7.4 Omgaan met multiperspectiviteit
9.4 Het beste uit jezelf halen
9.5 Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen
9.6Zich kritisch-loyaal opstellen ten aanzien van het team en de lerenden
10.1 Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Internationale competenties (ICOM)
Taalvaardigheid:
- taalstrategieën hanteren
- Interculturele competentie:
- culturele zelfkennis
- culturele flexibiliteit
- culturele veerkracht
- culturele ontvankelijkheid
- multiperspectiviteit
Globaal engagement:
- maatschappelijke betrokkenheid tonen
Vakspecifieke doelen
De student…
- kan de plaats van de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen binnen het vak MAVO of PAV duiden.
- beschikt over voldoende kennis en vaardigheden om de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen te integreren in een leeromgeving van het vak MAVO of PAV.
- kan relevante informatie met betrekking tot de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen opzoeken, selecteren, synthetiseren, structureren en aangepast weergeven aan de hand van zowel digitale als niet-digitale bronnen.
- kan actuele gebeurtenissen of maatschappelijke evoluties in verband brengen met de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen.
- kan de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen in verband brengen met andere sleutelcompetenties die binnen de vakken MAVO of PAV aan bod komen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (project algemene vakken) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (project algemene vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op taal en cultuur 1 (B-VIVN-B5RP01)
Inhoud
Integratie van sleutelcompetenties via het model van HANDS ON LEREN
- reflecterend leren + coaching + eigenaarschap
- cultuur beleven, bewustworden, voeden, in kaart brengen
- hoe leeractiviteiten met taal- en cultuurfocus binnen brengen in de klas?
Competenties taal
Het Nederlands receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties.
Kenmerken en principes van het Nederlands begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
Inzicht hebben in taal, in het bijzonder het Nederlands als exponent en deel van een cultuur en een maatschappij.
Literatuur in het Nederlands beleven.
Inzicht in meertaligheid verwerven en verwerken.
Competenties met betrekking tot cultureel bewustzijn
Uitingen van kunst en cultuur waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en analyseren.
Uitingen van kunst en cultuur duiden in relatie tot de maatschappelijke, historische en geografische context waarin ze zich manifesteren.
Uitingen van kunst en cultuur beleven en de waardering ervoor duiden.
Verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk.
Studiemateriaal
- Vanopstal L., Chlarie M.; De basis, Nederlands voor de lagere school (Acco)
- Schiepers M., et al.; Voluit taal, Didactiek Nederlands voor secundair onderwijs (OWL Press)
Toelichting werkvorm
- teamteaching
- leeractiviteiten
- eigenaarschap en zelfsturing
- congruent leren
- leergemeenschap
Om het actief samenwerken te kunnen bevorderen en te kunnen leren uit ervaring, is het belangrijk om aanwezig te zijn op de contactmomenten.
Evaluatieactiviteiten
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: integratie met focus op taal en cultuur 1 (B-VIVN-B79590)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
EVO 1: 40% schriftelijk examen basiskennis taal en cultuur
EVO 2: 60% opdrachten en mondelinge toelichting
Bijzondere bepalingen
Om het actief samenwerken te kunnen bevorderen en te kunnen leren uit ervaring, is het belangrijk om aanwezig te zijn op de contactmomenten.
In ‘groeien in PAV’ laat je zien hoe je tijdens de leeractiviteiten gewerkt hebt aan de bouwstenen en competenties van PAV.
Voor elk evaluatieonderdeel kan er tot maximum 10% van de punten verloren worden door taalfouten.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans in de derde examenperiode
EVO 1: 40% examen basiskennis taal en cultuur
EVO 2: 60% herwerken opdrachten en mondekinge verdediging