Nederlands: cultuur en didactiek (B-VIVN-B3RN12)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
9 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
Internationale competenties (ICOM)
Culturele kennis: de student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon.
Vakspecifieke doelen
- De student kan literatuur in een bredere talige en culturele context plaatsen.
- De student kan stilistische en structurele middelen onderkennen en beheerst de literaire terminologie.
- De student heeft inzicht in het culturele leven in Vlaanderen en Nederland.
- De student heeft belangstelling voor culturele activiteiten en kan er een persoonlijke ervaring bij verwoorden.
- De student heeft plezier in lezen en kan een persoonlijke leeservaring verwoorden.
- De student kan culturele en literaire thema's vertalen naar lesactiviteiten.
- De student kan literatuur en cultuur inzetten om taaldoelen uit de nieuwe leerplannen te bereiken.
- De student kan zich zowel schriftelijk als mondeling vlot, expressief, helder en verzorgd uiten.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands: cultuur en didactiek (B-VIVN-B5RN12)
Inhoud
Vakinhoud en vakdidactiek worden geïntegreerd aangeboden.
De studenten maken kennis met representatieve vormen van poëzie en/of drama/expressie voor jongeren. Op basis hiervan werken ze lesmateriaal uit waarmee ze in de praktijk aan de slag kunnen. Indien mogelijk werken ze samen met interne of externe partners.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Deckwitz, E. (2016). Olijven moet je leren lezen: Een cursus genieten van poëzie. Atlas Contact.
- De Jonckheere, S. Nederlands cultuur en didactiek. Vivesn campus Brugge, niet-gepubliceerd (syllabus)
Aanbevolen:
- Chambers, A. (2013). Leespraat. De leesomgeving. Vertel eens. Biblion. - naslagwerk
- Paus, H., Rymenans, R. & Van Gorp, K. (2006). Dertien doelen in een dozijn: Een Referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen. Den Haag: Nederlandse Taalunie. Zie Toledo: (community) Nederlands voor studenten en docenten > Documenten > Didactiek en taalbeleid
- Van Coillie, J. (2012). Poëzie ontdekken – met duizend blote ogen. Standaard. (ISBN 978 90 317 2291 4) - boek
- Dag- en weekbladen en (jeugd)literaire tijdschriften in de bibliotheek van Hogeschool VIVES (Brugge) - naslagwerk
- Didactische werken en tijdschriften in de bibliotheek van Hogeschool VIVES (Brugge) - naslagwerk
Evaluatieactiviteiten
Nederlands: cultuur en didactiek (B-VIVN-B80463)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RN12 - Nederlands: cultuur en didactiek | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 EVO's:
EVO 1 = opdracht (70%)
EVO 2 = mondeling examen (30%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode
EVO 1 = opdracht (70%)
EVO 2 = mondeling examen (30%)
Bijzondere bepalingen:
Tijdens de tweede examenkans hoeven alleen die EVO's overgedaan te worden waarvoor een onvoldoende (minder dan 50% van de punten) behaald is. Een EVO waarvoor een voldoende (minimaal 50% van de punten) behaald is, mag, maar hoeft niet overgedaan te worden.