Nederlands: taal en didactiek (B-VIVN-B3RN11)

4 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Debrabandere Peter (coördinator) |  Debrabandere Peter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 
1.2. Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 
1.3. Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen 
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.1. Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s  

3.a.2. Relevante elementen uit de brede context van de lerende analyseren 
3.c.4. De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen en talensensibilisering integreren 

4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen 
4.3. (Praktijkgericht) (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek en vakliteratuur over nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied, het onderwijs en de maatschappij opvolgen en integreren in de eigen onderwijspraktijk  

 

Internationale competenties (ICOM)

Culturele zelfkennis: 

  • De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dat relateren aan andere zienswijzen.
  • De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties, en verkent gedragsalternatieven.

Culturele communicatieve competentie: 

  • De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert die indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander. 

 

Vakspecifieke doelstellingen

De student heeft inzicht in taal als een systeem. 
De student heeft inzicht in enkele historische processen van het Nederlands.
De student heeft inzicht in de fenomenen taalvariatie en taalverwantschap.
De student komt via zijn inzicht in het systeem tot een betere taalvaardigheid. 
De student hanteert de correcte terminologie. 
De student kan naslagwerken gebruiken om zijn didactische denken en handelen te ondersteunen. 
De student kan taalkundige en taaldidactische kennis combineren in zinvol didactisch denken en handelen.

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlands: taal en didactiek (B-VIVN-B5RN11)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Debrabandere Peter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Vakinhouden en oefeningen staat permanent in verband met de latere opdracht van de leraar Nederlands. Het gaat dus én om het verwerven van vakinhouden én om de reflectie op de plaats van die vakinhouden in de lessen Nederlands in de middelbare school en de wijze waarop de leraar Nederlands ermee om kan of moet gaan.

De studenten bestuderen een aantal thema’s als: het Nederlands in Vlaanderen, taalvariatie, taalnormen, taaladvisering, taalbeheersing, taalzorg, de dikke Van Dale, historische taalveranderingen, veranderingen in het hedendaagse Nederlands, regionalismen in het Nederlands en tussentaal.

Verplichte aan te kopen via de webshop:

  • Debrabandere, P. (2020). Nederlands, helder en correct: Praktische richtlijnen voor spreken en schrijven (tweede, herwerkte druk). Acco.
  • Debrabandere, P. (2021). Taal in het onderwijs: Van academicus tot zittenblijver (derde herziene druk). Acco.
  • Debrabandere, P. (Red.) (2020). Teksten taalpolitiek en Nederlandse taalkunde [Reader]. Hogeschool VIVES.
  • Smedts, W. & Van Belle, W. (2011). Taalboek Nederlands (zesde, bijgewerkte uitgave). Pelckmans.
  • Theissen, S. & Debrabandere, P. (2016). Woordenboek voor correct taalgebruik. Plantyn.

Aanvullend leermateriaal op Toledo: 

  • Presentaties
  • Documenten met verwijzingen naar interessante of noodzakelijke achtergrondliteratuur ter voorbereiding van oefeningen (papers en presentaties).

De lessen bestaan uit hoor- en werkcolleges. Van de studenten wordt verwacht dat ze de leerstof op eigen initiatief van les tot les bijhouden en oefeningen en opdrachten voorbereiden. Er is altijd gelegenheid tot vragen stellen en interactie met de docent en de medestudenten.

Evaluatieactiviteiten

Nederlands: taal en didactiek (B-VIVN-B80462)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RN11 - Nederlands: taal en didactiek1-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode

Er is maar één evaluatieonderdeel, met deze puntenverdeling:

75% mondeling examen
25% paper

Bij examenvragen die studenten via raden juist kunnen beantwoorden, kan een correctie voor raden worden toegepast. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de opgegeven evaluatieactiviteit aangepast worden.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor de tweede examenkans gelden dezelfde bepalingen als voor de eerste examenkans.