Nederlands: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B3RN09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
Internationale competenties (ICOM)
Culturele kennis: de student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon.
De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien: de student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze vooronderstellingen in een historische context plaatsen.
Vakspecifieke doelen
- De student kan een selectie representatieve literaire teksten situeren en bespreken op het vlak van vorm en inhoud.
- De student kan literatuur in een bredere talige en culturele context plaatsen.
- De student kan stilistische en structurele middelen onderkennen en beheerst de literaire terminologie.
- De student heeft inzicht in het culturele leven in Vlaanderen en Nederland.
- De student heeft belangstelling voor culturele activiteiten en kan er een persoonlijke ervaring bij verwoorden.
- De student heeft plezier in lezen en kan een persoonlijke leeservaring verwoorden.
- De student verwerkt de inhoud van een gelezen werk.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B5RN09)
Inhoud
- Jeugdliteratuur
- Oudere literatuur
- Cultuur Nederland en Vlaanderen
- Leesvaardigheid
Studiemateriaal
Verplicht
- De Jonckheere, S. Nederlands: literatuurstudie 2, deel 1 en deel 2 [Syllabus]. Hogeschool Vives.
- Kamp, I., De Jong-Slagman, J. & Van Duijvenboden, P. (2019). Jeugdliteratuur en didactiek: Handboek voor vo en mbo. Coutinho.
- Lesmateriaal en presentaties op Toledo
Aanbevolen
Diverse vaktijdschriften in de bibliotheek van Hogeschool VIVES (Brugge)
Evaluatieactiviteiten
Nederlands: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B80091)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RN09 - Nederlands: cultuur en literatuur 2 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1 schriftelijk examen deel 1 in januari - 40%
EVO 2 schriftelijk examen deel 2 in juni - 40%
EVO 3 leesopdracht - 20%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.