Nederlands: taalbeschouwing 2 (B-VIVN-B3RN07)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Debrabandere Peter (coördinator) |  Debrabandere Peter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

3.e.1. Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces 

 

Vakspecifieke doelen 

  • De student heeft inzicht in taal als een systeem. 
  • De student komt via zijn inzicht in het systeem tot een betere taalvaardigheid. 
  • De student heeft inzicht in de grondbeginselen van enkele taalbeschouwelijke onderwerpen. 
  • De student hanteert de correcte terminologie. 
  • De student kan de woordsoorten herkennen en benoemen. 
  • De student kan in een tekst elk woord aan een woordsoort en elke mogelijke ondersoort toewijzen.  
  • De student kan naslagwerken gebruiken om taalbeschouwelijke vragen te beantwoorden. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands: taalbeschouwing 2 (B-VIVN-B5RN07)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Debrabandere Peter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • Woordleer  
  • Enkele taalbeschouwelijke onderwerpen  

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Debrabandere, P. (2020). Nederlands, helder en correct: Praktische richtlijnen voor spreken en schrijven (tweede, herwerkte druk). Acco.
  • Smedts, W. & Van Belle, W. (2011). Taalboek Nederlands (zesde, bijgewerkte uitgave). Pelckmans.
  • Theissen, S. & Debrabandere, P. (2016). Woordenboek voor correct taalgebruik. Plantyn.

Aanvullend leermateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Nederlands: taalbeschouwing 2 (B-VIVN-B80089)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RN07 - Nederlands: taalbeschouwing 21-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

  • EVO 1 - januari - 50% - schriftelijk examen
  • EVO 2 - juni - 50% - schriftelijk examen

Bij examenvragen die studenten via raden juist kunnen beantwoorden, kan een correctie voor raden worden toegepast. 

Wie voor dit opleidingsonderdeel gezakt is, hoeft voor het herexamen alleen maar die EVO's over te doen waarvoor hij niet de helft van de punten behaalde.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

  • EVO 1 - 50% - schriftelijk examen
  • EVO 2 - 50% - schriftelijk examen

Bij examenvragen die studenten via raden juist kunnen beantwoorden, kan een correctie voor raden worden toegepast. 

Wie voor dit opleidingsonderdeel gezakt is, hoeft voor het herexamen alleen maar die EVO's over te doen waarvoor hij niet de helft van de punten behaalde.