Nederlands: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B3RN03)

4 studiepuntenNederlands40 urenBeide semestersBeide semesters
De Jonckheere Sofie (coördinator) |  De Jonckheere Sofie |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1     De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.4     De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.2     Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen 

2.5     Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage 

 

Internationale competenties (ICOM)  

Culturele kennis: de student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon. 

De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien: de student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze vooronderstellingen in een historische context plaatsen. 

 

Vakspecifieke doelen 

- De student onderscheidt de literaire periodes en hun kenmerken van de romantiek tot heden. 

- De student kan een selectie representatieve literaire teksten situeren en bespreken op het vlak van vorm en inhoud. 

- De student kan literatuur in een bredere talige en culturele context plaatsen. 

- De student kan stilistische en structurele middelen onderkennen en beheerst de literaire terminologie. 

- De student heeft inzicht in het culturele leven in Vlaanderen en Nederland. 

- De student heeft belangstelling voor culturele activiteiten en kan er een persoonlijke ervaring bij verwoorden. 

- De student heeft plezier in lezen en kan een persoonlijke leeservaring verwoorden. 

- De student verwerkt de inhoud van een gelezen werk op een creatieve wijze. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlands: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B5RN03)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College40 urenBeide semestersBeide semesters
De Jonckheere Sofie |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

- Moderne literatuur 19e & 20e eeuw  

- Cultuur Nederland en Vlaanderen  

- Leesvaardigheid  

 

Verplicht
 

De Jonckheere, S.  Nederlands: letterkunde 19e-20e eeuw (deel 1 en deel 2). Brugge: Vives, Lerarenopleiding. Syllabus

Lesmateriaal en presentaties op Toledo


Aanbevolen

Van Gorp, H. e.a., Lexicon van literaire termen. A’dam/Deurne: Martinus Nijhoff uitgevers/Wolters Plantyn. naslagwerk

 

Evaluatieactiviteiten

Nederlands: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B79589)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RN03 - Nederlands: cultuur en literatuur 11-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1 schriftelijk examen deel 1 (januari) - 45%

EVO 2 schriftelijk examen deel 2 (juni) - 45%

EVO 3 leesopdracht  - 10%

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.