Nederlands: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B3RN01)

4 studiepuntenNederlands32 urenBeide semestersBeide semesters
De Jonckheere Sofie (coördinator) |  De Jonckheere Sofie |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1     De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.2     Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

 

Vakspecifieke doelen 

- De student heeft inzicht in taal als een systeem om zo tot een betere taalvaardigheid te komen. 

- De student heeft inzicht in de grondbeginselen van enkele taalbeschouwelijke onderwerpen. 

- De student hanteert de correcte terminologie. 

- De student kan een aantal woordsoorten herkennen en benoemen (algemene kenmerken). 

- De student verwerft inzicht in de bouw van zinnen en in zinstypes. 

- De student kan zinsdelen afbakenen en correct benoemen. 

- De student kan een aantal naslagwerken gebruiken om taalbeschouwelijke vragen te beantwoorden. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlands: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B5RN01)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum32 urenBeide semestersBeide semesters
De Jonckheere Sofie |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

- Syntaxis (woord- en zinsleer)  

- Enkele taalbeschouwelijke onderwerpen (o.a. ons taalvermogen, taalvariatie...)

Verplicht
- Debrabandere,P. (2018) Nederlands helder en correct: Praktische richtlijnen voor helder en correct spreken en schrijven. Leuven: Acco.

- Danielle De Smet, D. & De Vuyst, L. (2020) Fris je grammatica op. Gent: Academia Press.

- Houët, H. Basisgrammatica Nederlands. Begrijpelijk voor iedereen. Prisma

- Smedts, W. & Van Belle, W. (2003) Taalboek Nederlands. Kapellen: DNB.

- Woordenlijst Der Nederlandse Taal. Den Haag/Antwerpen: Standaard Uitgeverij. naslagwerk (digitaal)

- Lesmateriaal en presentaties op Toledo


Aanbevolen
- Geerts, G. e.a., Algemene Nederlandse Spraakkunst. Groningen/Leuven: Wolters Noordhoff/Wolters. naslagwerk

- Geerts, G. & Heestermans, H. Van Dale, Groot Woordenboek der Nederlandse taal. Utrecht/Antwerpen: Van Dale Lexicografie naslagwerk

Begeleide zelfstudie - Hoorcollege

Evaluatieactiviteiten

Nederlands: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B79587)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RN01 - Nederlands: taalbeschouwing 11-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1 (40%): schriftelijk examen deel 1 in januari

EVO 2 (60%): schriftelijk examen deel 2 in juni

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tijdens de tweede examenkans hoeven alleen die EVO's overgedaan te worden waarvoor een onvoldoende (minder dan 50% van de punten) behaald is.