Plastische opvoeding: inhoudelijke en didactische verdieping (B-VIVN-B3RL12)

7 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Vandendriessche Tommy (coördinator) |  Michiels Hilde |  Tanghe Sigrid |  Vandendriessche Tommy |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Vakspecifieke doelen

Na het voltooien van “Plastische opvoeding: integratie” kan de student:

Didactische verdieping:

  • een jaarplan gestructureerd en methodisch ontwerpen voor een specifieke onderwijsvorm, afdeling, graad en leerjaar.
  • in het jaarplan de vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen van het leerplan doelgericht nastreven.
  • thema’s en deelthema’s motiveren, rekening houdend met de leefwereld van de leerlingen.
  • een evolutie van waarneming naar bewuste vormgeving tot stand brengen.
  • beeld- en kunstbeschouwing verantwoord kiezen in functie van de leeractiviteiten.
  • de verkregen inzichten en de verwerking vlot verbaal verwoorden.
  • een creatief cahier samenstellen volgens een welbepaalde structuur
  • essentiële beeldelementen en beeldende begrippen zelfstandig analyseren en vertalen in leeractiviteiten.
  • beeld- en kunstbeschouwing verantwoord kiezen in functie van de leeractiviteiten.
  • in de digitale vormgeving getuigen van een kritische ingesteldheid.
  • in de eigen uitvoeringen getuigen van authenticiteit en kritische ingesteldheid.
  • de verkregen inzichten en de verwerking vlot verbaal verwoorden.

 

Inhoudelijke verdieping:

  • zoeken naar beelden uit diverse contexten als inspiratiebron voor de eigen creaties en verbanden leggen met andere professionele kaders uit kunst en cultuur.
  • de onderlinge relatie tussen inhoud/betekenis, beeldaspecten en technieken op persoonlijke wijze zichtbaar maken in diverse, beeldende verwerkingen.
  • zin voor originaliteit en waarachtigheid tonen, zowel binnen het verloop van het creatief proces als in het eindproduct.
  • vanuit een creatieve vrijheid, zelfstandig en op een persoonlijke wijze gestalte geven aan de eigen visie.
  • een atelierlogboek bijhouden dat getuigt van een intensief en procesmatig onderzoek: het is de neerslag van een gestructureerde en methodische aanpak bij de persoonlijke verwerking van de opdrachten.
  • het eindproduct op kritische en doordachte manier verbaal verantwoorden in de context van de persoonlijke inhoudelijke invulling, de evolutie in de beeldtaal en de technische verwerking.
  • samenwerken bij het gemeenschappelijk presenteren van het beeldend werk. Dat houdt o.a. in: een open communcatieve en flexibele houding; doorzettingsvermogen om (ook onder druk) te streven naar een kwalitatief eindresultaat; open staan voor feedback; respectvol feedback geven (over werk, presentatie, planning en organisatie, …).
  • kritisch en vanuit een persoonlijke visie selecteren welk werk gepresenteerd wordt.
  • kritisch onderzoeken hoe het eigen werk (in samenhang met werk van medestudenten) optimaal kan gepresenteerd worden.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Didactische verdieping (B-VIVN-B5RL12)

3 studiepuntenNederlands18 urenBeide semestersBeide semesters
Michiels Hilde |  Tanghe Sigrid |  Vandendriessche Tommy |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

    4 sp. Beeldatelier verdieping (B-VIVN-B5RL13)

    4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
    Vandendriessche Tommy |  N.
    VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

    In dit OPO/deze OLA  wordt de vormgeving verder onderzocht en uitgediept. Het vormgeven evolueert naar eigen, authentieke creaties die de verworven kennis i.v.m. beeldende begrippen en vaardigheden in zich verenigen. Er wordt een open opdracht geformuleerd. Studenten kiezen, in overleg, een uitgangspunt waar zij beeldend en inhoudelijk een sterke affiniteit mee hebben en dat ze diepgaand willen onderzoeken. 

    De studenten bepalen in samenspraak met de betrokken docent(en) op welke wijze zij zullen evolueren van waarneming naar vormgeving en creatie: realistisch, abstract, vrije interpretatie, nieuwe beelden… Er wordt een keuze gemaakt tussen traditionele of experimentele materialen en technieken. De onderzoekingen en experimenten resulteren in een  aantal twee- en driedimensionaal werkstukken (in minstens 3 verschillende 'disciplines': schilderen- tekenkunst- grafiek-assemblage-sculptuur-keramiek-videomontage-animatie,installatie- ...).

    Studenten werken samen om te komen tot een (gemeenschappelijke) presentatie van het werk. Hierbij zijn ze betrokken en verantwoordelijk voor alle aspecten van het presenteren: affiche ontwerpen, contacten met pers, uitnodigingskaart, social media, begeleidende teksten, verwelkomingswoord, belichting, sokkels en panelen opstellen, ...). 

    Aanvullende, ondersteunende informatie op Toledo

    Evaluatieactiviteiten

    Plastische opvoeding: inhoudelijke en didactische verdieping (B-VIVN-B80464)

    Type : Examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen
    Vraagvormen : Open vragen

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal
    B5RL12 - Didactische verdieping1-20/20 puntenschaal
    B5RL13 - Beeldatelier verdieping1-20/20 puntenschaal

    OLA Didatisch verdieping - 3 SP:

    • Taak jaarplanning: 50%
    • Taak creatieve cahiers 50% 

    Beide taken worden mondeling toegelicht en gepresenteerd. De evaluatie is gebaseerd op het schriftelijke materiaal.

     

    OLA Inhoudelijke verdieping - 4 SP: 

    • Eigen beeldende werk: 75%
    • Presentatie van het werk- samenwerken en gemeenschappelijk product: 25%

    Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

    • B5RL12 - Didactische verdieping (binnen en over academiejaar)
    • B5RL13 - Beeldatelier verdieping (binnen en over academiejaar)

    OLA Didatisch verdieping - 3 SP: 

    • Taak jaarplanning: 50%
    • Taak creatieve cahiers 50% 

    Beide taken worden mondeling toegelicht en gepresenteerd. De evaluatie is gebaseerd op het schriftelijke materiaal.

     

    OLA Inhoudelijke verdieping - 4 SP:

    • Eigen beeldende werk: 75%
    • Presentatie van het beeldend werk - (Eventueel) samenwerken en (eventueel gemeenschappelijk) product: 25%