Katholieke godsdienst: hemel en aarde (B-VIVN-B3RK12)

7 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterEerste semester
Flecy Dieter (coördinator) |  Flecy Dieter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten van de opleiding (DLR’S) 

1. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. 

2. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. 

3. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.  

4. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.  

5. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.  

6. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context.  

7. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.  

8. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.  

9. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.  

10. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. 
 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen 

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel 

3.a.3. De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit  de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context 

3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds 

3.b.2. Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden 

3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, … 

3.c.3. Het zorg- en gelijke kansenbeleid van de school concretiseren in de klas met een brede basiszorg als vertrekpunt 

3.c.5. Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- en leerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning 

3.c.6.    Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren 

3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek  

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

3.e.7. Observeren en breed evalueren van het welbevinden en de betrokkenheid van de lerenden  

3.e.10. Remediëren en bijsturen van het leer- en ontwikkelingsproces op basis van de evaluatie en de observatie 

3.e.11. Observatie en evaluatie gebruiken als startpunt om nieuwe leeractiviteiten te ontwerpen 

4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren 

5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden  

5.3 Signalen van welbevinden en betrokkenheid opvangen en aangrijpen om een warme relatie op te bouwen met elke lerende 

5.4 Het eigen gedrag en de communicatiestijl afstemmen op de beginsituatie en de talige diversiteit in de groep 

5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden 

5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden 

6.1 Begeleiden van groepsprocessen met het oog op een positief leef- en leerklimaat 

6.2 Verbindend werken aan een warme relatie tussen lerenden 

6.3 Sociale vaardigheden ontwikkelen bij lerenden 

6.4 De diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren 

7.2.a. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van zichzelf en zijn rol als opvoeder binnen onderwijs 

7.2.c. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs 

7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren 

7.4 Omgaan met multiperspectiviteit 

8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader 

8.2 Een professionele verbindende identiteit ontwikkelen en hanteren in dialoog met de opleidingsvisie op leraar zijn 

8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit  

9.2 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren:

9.3 Ethische dilemma’s in de onderwijscontext analyseren en van daaruit onderbouwde waardengebonden keuzes maken en oordelen 

10.1 Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier 

11.2 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over de klas- en schoolwerking en opvoedkundige en onderwijskundige thema’s 

11.3 Respectvol en verbindend in dialoog gaan met ouders en opvoeders over het leer- en ontwikkelingsproces van de lerenden, zo nodig op basis van overleg met collega’s en externen 

12.2.Samen met externe instanties of actoren activiteiten ontwerpen 

13.6 Zowel het eigen functioneren in het team, de pedagogische en didactische opdracht als de kwaliteitszorg in het algemeen in team bespreken en bijsturen 

14.3 Constructief omgaan met feedback van professionals, lerenden, ouders en opvoeders  

14.4 Met professionals in gesprek gaan over opvoeding en onderwijs 

 

Interculturele competenties (ICOM) 

2.1. Interculturele competentie 

a. culturele zelfkennis  

b. culturele flexibiliteit  

c. culturele ontvankelijkheid  

d. culturele kennis   

e. culturele communicatieve competentie  

f. multi perspectiviteit  

2.2. Globaal engagement 

a. een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen 

b. maatschappelijke betrokkenheid tonen  

2.3. Persoonlijke groei 

a. zelfstandig functioneren  

b. samenwerken en netwerken  

c. creativiteit tonen 

d. andere perspectieven onderzoeken 

 

Vakspecifieke doelen

  • Verwerft inzicht in verschillende visies en posities met betrekking tot natuur - aarde en schepping.
  • Verwerft inzicht in verschillende visies met betrekking tot de thematiek lijden.
  • Benadert vanuit een multiperspectief concepten als vrijheid en identiteit.
  • Verwerft een multiperspectief inzake samenleven en maatschappij vormen.
  • Kan verbanden leggen tussen de aangereikte thema's.
  • Kan de aangeboden theoretische denkkaders vakdidactisch toepassen in de lespraktijk.
  • Heeft inzicht in de verschillende praktijktheorieën.
  • Kan activerende werkvormen toepassen en onderscheiden.
  • Kan interactieve werkvormen op dynamische wijze toepassen.
  • Verwerft inzicht in de mogelijkheden van interactieve spelen, games en bibliodrama.
  • Kent de interlevensbeschouwelijke competenties (ILC's) en weet zich hier loyaal toe te verbinden.
  • Verwerft inzicht in de klaspraktijk van elke dag op vlak van klasmanagement, administratie en weet zich te verhouden ten opzichte van inspectiediensten

Er wordt verondersteld

dat je een open belangstelling hebt voor het vak

dat je teksten met betrekking tot het vak kunt lezen en analyseren

dat je voldoende communicatievaardig bent om je ideeën, meningen en standpunten op een heldere wijze uiteen te zetten en te verantwoorden

dat je in openheid en respect voor de meningen van anderen mee kunt bouwen aan betekenissen en interpretaties die in dit vak aan bod komen.

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Katholieke godsdienst: hemel en aarde (B-VIVN-B5RK12)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht42 urenEerste semesterEerste semester
Flecy Dieter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Vakinhoudelijk (theorie)

Thema 1. Natuur - schepping - aarde

Thema 2. Lijden

Thema 3. Vrijheid en identiteit

Thema 4. Werken aan een samenleving

Vakdidactisch (praktijk)

Thema 1. Praktijktheorieën en activerende werkvormen

Thema 2. Interactievormen en informatieve spelen

Thema 3. Games en bibliodrama

Thema 4. Inter-religieuze of inter-levensbeschouwelijke dialoog

Thema 5. Het jaarvorderingsplan - klasmanagement - klasbezoek

Syllabus verplicht aan te kopen via de webshop

Aanvullend leermateriaal op TOLEDO

Nederlands

De lessen zijn grotendeels opgebouwd uit interactieve hoorcolleges. In het didactische luik zitten ook praktische oefeningen verwerkt waarop de student verwacht wordt aanwezig te zijn.

Evaluatieactiviteiten

Katholieke godsdienst: hemel en aarde (B-VIVN-B80605)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Er zijn twee evaluatieonderdelen:

EVO 1: 70% van de punten - Mondeling examen over de cursus.

• Het examen wordt mondeling afgenomen; er is tijd voorzien voor schriftelijke voorbereiding

• De schriftelijke voorbereiding wordt na het examen ter beschikking gesteld (wat niet betekent dat alles uitgeschreven moet worden)

• De student moet een aantal vragen beantwoorden over de schriftelijke cursus..

EVO 2: 30% van de punten - Toepassingsopdracht (cf. Toledo)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.