Katholieke godsdienst: Christelijke traditie 2.0 (B-VIVN-B3RK09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdereontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van Katholieke godsdienst: christelijke traditie 2.0 kan de student het volgende:
1 Christologie
Een eigen jezusbeeld ontwikkelen en kritisch bevragen.
Verklaren hoe Jezus' houding t.o.v. de joodse wet tegelijk als relativerend en radicaliserend bevrijdend was.
De geografische, historische, socio-culturele en vooral religieuze context van zijn optreden schetsen.
De eigen visie en accenten in de christologie en de redactie van de synoptische evangelies omtrent Rijk Gods aantonen.
Inzien en verduidelijken hoe de Bergrede als utopie en levensweg tot vrijheid en verwezenlijking van het Rijk Gods kan fungeren.
Openstaan voor wonder- en verrijzeniservaringen en de beeldtaal van wonderverhalen, verrijzenis- en verschijningsverhalen aanvoelen en interpreteren.
Verrijzenisgeloof in vergelijking met andere vormen van geloof in leven na de dood verduidelijken.
2 Nieuw Testmanent
De ontstaansgeschiedenis van het Nieuwe Testament verwoorden.
De verschillende literaire genres onderscheiden.
Het Marcusevangelie als verhaal kunnen duiden.
De eigenheid van elk evangelie verwoorden
Parabels kunnen duiden.
Inzien dat geloof in een bevrijdende, scheppende god en verrijzenisgeloof ook gestalte moet krijgen en gebeuren en bijgevolg ethische leefconsequenties heeft.
3. Kerkgeschiedenis
Inzicht hebben in de belangrijkste kerkelijke geschiedkunidige feiten.
De invloed van de kerkgeschiedenis op het geloof vandaag kunnen duiden.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (katholieke godsdienst) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (katholieke godsdienst) 180 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (katholieke godsdienst) 44 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Katholieke godsdienst: Christelijke traditie 2.0 (B-VIVN-B5RK09)
Inhoud
Nieuwe Testament
Christologie
Kerkgeschiedenis
Studiemateriaal
- cursustekst (zie toledo)
- films
- losbladig lesmateriaal
Evaluatieactiviteiten
Katholieke godsdienst: Christelijke traditie 2.0 (B-VIVN-B80087)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Mondeling examen voor 80 procent van de punten.
Marcustaak (zie uitgebreide taakomschrijving op toledo) voor 20 procent van de punten.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Mondeling examen voor 80 procent van de punten
Marcustaak voor 20 procent van de punten. Indien de Marcustaak werd ingediend en de student geslaagd is, hoeft de student de taak niet te herwerken en kunnen de punten meegenomen worden naar de tweede examenkans.