Katholieke godsdienst: ethiek (B-VIVN-B3RK08)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen:
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
7.2.a. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van zichzelf en zijn rol als opvoeder binnen onderwijs
7.2.c. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs
7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren
7.4 Omgaan met multiperspectiviteit
8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
9.1 Bewust zijn van de eigen persoonlijkheid en de eigen waarden en normen en de impact ervan op de sociale, morele en identiteitsontwikkeling van lerenden
9.2 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren:
- In je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals respect verbondenheid, kwetsbaarheid, rechtvaardigheid, duurzaamheid
- In je rol als leraar een ethiek hanteren die primair gericht is op het belang van de lerenden, en op de doelen van opvoeding en onderwijs met bijzondere aandacht voor de kwetsbare andere
- In je rol als leraar steeds de mens blijven zien in de lerende, de collega, de ouder en de externe partner
10.1. Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Internationale competenties (ICOM)
Taalvaardigheid
Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie
Culturele (zelf)kennis
Culturele ontvankelijkheid
Multiperspectiviteit
Internationale betrokkenheid
Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Persoonlijke groei
Andere perspectieven onderzoeken
International disciplinary learning (Internationale vakkennis)
de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien
Vakspecifieke doelen
De student:
- Verwerft zicht op de betekenis, de oorsprong en het belang van ethiek en de verschillende ethische modellen en weet deze te hanteren in ethische dilemma's
- Weet zich de 'taal' en visie van de joodse ethicus E. Levinas eigen te maken en nauwgezet te verduidelijken en de consequenties voor het concrete handelen te schetsen
- Kan de oorsprong van het geweten duiden
- Weet de Bijbels-antropologische visie op het onderwijs af te leiden uit de parabel van de barmhartige Samaritaan
- Kan de Kantiaanse plichtsethiek plaatsen tegenover de utilitaristische visie en de deugdenethiek
- Weet waarden en normen af te bakenen en te plaatsen in een multicultureel perspectief
- Verwerft inzicht in het belang van levensbeschouwingen voor motivatie en betekenis van het concreet handelen
- Kan het mensbeeld achter de christelijke ethiek verduidelijken en afleiden uit typisch Bijbelse bronnen als de dekaloog en de bergrede
Begintermen
Er wordt verondersteld
- dat je een open belangstelling hebt voor het vak
- dat je teksten met betrekking tot het vak kunt lezen en analyseren
- dat je voldoende communicatievaardig bent om je ideeën, meningen en standpunten op een heldere wijze uiteen te zetten en te verantwoorden
- dat je in openheid en respect voor de meningen van anderen mee kunt bouwen aan betekenissen en interpretaties die in dit vak aan bod komen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (katholieke godsdienst) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (katholieke godsdienst) 180 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (katholieke godsdienst) 44 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Katholieke godsdienst: ethiek (B-VIVN-B5RK08)
Inhoud
- Algemeen: ethische modellen:
- Utilitarisme
- Plichtethiek
- Kant
- Common sense ethiek
- Waarden en normen
- Levinas
- Het geweten
- Deugdethiek (en personalisme)
- Vrijheid:
- Wat is 'vrijheid'?
- Zijn we wel vrij?
- Hoe keuzes maken?
- Christelijke ethiek:
- Het Oude Testament
- Jezus en ethiek
- Christelijke ethiek na Jezus
- Het sacrament van de biecht
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, losbladig ondersteunend materiaal, overzicht van interessante websites, leerpad, kennisclips, …) op Toledo
Toelichting werkvorm
De inhoud van de cursus wordt gedoceerd.
Er is mogelijkheid tot discussie en interactie.
Daarnaast dienen een toepassingstaak gemaakt te worden die ook in de les klassikaal zal worden besproken (instructie tijdens de les en toelichting op Toledo).
Evaluatieactiviteiten
Katholieke godsdienst: ethiek (B-VIVN-B80086)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er zijn twee evaluatieonderdelen:
EVO 1: 80 % van de punten - Mondeling examen over de cursustekst
- Het examen wordt mondeling afgenomen; er is tijd voorzien voor schriftelijke voorbereiding.
- De schriftelijke voorbereiding wordt na het examen ter beschikking gesteld (wat niet betekent dat alles uitgeschreven moet worden).
EVO 2: 20 % van de punten - Toepassingstaak (cf. Toledo).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.