Katholieke godsdienst: lichaam en geest (B-VIVN-B3RK03)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2. Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden
5.2 Vertrouwen in de mogelijkheden van elke lerende
5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)
5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden
6.4 De diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren
7.2 Bewust en kritisch zijn
7.2.a. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van zichzelf en zijn rol als opvoeder binnen onderwijs
7.2.c. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs
7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren
7.4 Omgaan met multiperspectiviteit
8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
9.1 Bewust zijn van de eigen persoonlijkheid en de eigen waarden en normen en de impact ervan op de sociale, morele en identiteitsontwikkeling van lerenden
9.2 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren:
- In je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals respect verbondenheid, kwetsbaarheid, rechtvaardigheid, duurzaamheid
- In je rol als leraar een ethiek hanteren die primair gericht is op het belang van de lerenden, en op de doelen van opvoeding en onderwijs met bijzondere aandacht voor de kwetsbare andere
- In je rol als leraar steeds de mens blijven zien in de lerende, de collega, de ouder en de externe partner
10.1. Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Internationale competenties (ICOM’s)
Taalvaardigheid:
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie:
- Culturele (zelf)kennis
- Culturele ontvankelijkheid
- Multiperspectiviteit
Internationale betrokkenheid:
- Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Persoonlijke groei:
- Andere perspectieven onderzoeken
International disciplinary learning (Internationale vakkennis):
- De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien
Vakspecifieke doelen
De student:
De student:
- kan zijn eigen levensbeschouwelijke positie t.o.v. de thema's bepalen en verwoorden
- verwerft zicht op verschillende levensbeschouwelijke visies op (omgaan met) pijn en lijden
- verwerft zicht op de diepere betekenis van vieren/feesten/scharniermomenten in leven/symbolen/rituelen/sacramenten (sacrament van verzoening en ziekenzalving)
- begrijpt op een existentiële wijze de waarde van stilte/meditatie/spiritualiteit/innerlijkheid
- verwerft zicht op de verschillende soorten lijden en de dimensies van pijn en lijden
- kan zijn eigen visie op God en het lijden omschrijven
- kan de professionele taal hanteren (ivm levensbeschouwing/religie/geloof/spiritualiteit/ethiek)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (katholieke godsdienst) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Katholieke godsdienst: lichaam en geest (B-VIVN-B5RK03)
Inhoud
Achtergrond bij terreinen leerplan 1e graad tijd, spiritualiteit, pijn en lijden
Het kerkelijk jaar, vieren/feesten/scharniermomenten in leven/symbolen/rituelen/sacramenten/Prediker
Stilte/meditatie/gebed/spiritualiteit/innerlijkheid/psalmentraditie
Dimensies van pijn en lijden, veerkracht, levensbeschouwelijke visies over pijn en lijden, God en het lijden/Job, sacrament van verzoening en ziekenzalving
Studiemateriaal
eigen syllabus/powerpoint
Evaluatieactiviteiten
Katholieke godsdienst: lichaam en geest (B-VIVN-B79769)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er is een mondeling examen dat meetelt voor 80%.
De schriftelijke opdracht over het kerkelijk jaar (voor 0,5 SP) telt mee voor 20%.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Er is een mondeling examen dat meetelt voor 80%.
De schriftelijke opdracht over het kerkelijk jaar (voor 0,5 SP) telt mee voor 20%.