Katholieke godsdienst: lichaam en geest (B-VIVN-B3RK03)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
D'haene Jessika (coördinator) |  D'haene Jessika |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.2. Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel 

4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen  

5.1 Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden

5.2 Vertrouwen in de mogelijkheden van elke lerende

5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken)

5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden

6.4 De diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren

7.2 Bewust en kritisch zijn

7.2.a. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van zichzelf en zijn rol als opvoeder binnen onderwijs

7.2.c. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs

7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren

7.4 Omgaan met multiperspectiviteit

 8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader 

8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit  

9.1 Bewust zijn van de eigen persoonlijkheid en de eigen waarden en normen en de impact ervan op de sociale, morele en identiteitsontwikkeling van lerenden

9.2 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren:

- In je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals respect verbondenheid, kwetsbaarheid, rechtvaardigheid, duurzaamheid

- In je rol als leraar een ethiek hanteren die primair gericht is op het belang van de lerenden, en op de doelen van opvoeding en onderwijs met bijzondere aandacht voor de kwetsbare andere

- In je rol als leraar steeds de mens blijven zien in de lerende, de collega, de ouder en de externe partner

10.1. Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier   

10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren

 

Internationale competenties (ICOM’s)

Taalvaardigheid: 

  • Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen 
  • Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen 

Interculturele competentie: 

  • Culturele (zelf)kennis 
  • Culturele ontvankelijkheid
  • Multiperspectiviteit

Internationale betrokkenheid: 

  • Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen 

Persoonlijke groei:

  • Andere perspectieven onderzoeken

International disciplinary learning (Internationale vakkennis):

  • De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien

 

Vakspecifieke doelen

De student:

De student:

  • kan zijn eigen levensbeschouwelijke positie t.o.v. de thema's bepalen en verwoorden
  • verwerft zicht op verschillende levensbeschouwelijke visies op (omgaan met) pijn en lijden
  • verwerft zicht op de diepere betekenis van vieren/feesten/scharniermomenten in leven/symbolen/rituelen/sacramenten (sacrament van verzoening en ziekenzalving)
  • begrijpt op een existentiële wijze de waarde van stilte/meditatie/spiritualiteit/innerlijkheid
  • verwerft zicht op de verschillende soorten lijden en de dimensies van pijn en lijden
  • kan zijn eigen visie op God en het lijden omschrijven
  • kan de professionele taal hanteren (ivm levensbeschouwing/religie/geloof/spiritualiteit/ethiek)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Katholieke godsdienst: lichaam en geest (B-VIVN-B5RK03)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
D'haene Jessika |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Achtergrond bij terreinen leerplan 1e graad tijd, spiritualiteit, pijn en lijden

Het kerkelijk jaar, vieren/feesten/scharniermomenten in leven/symbolen/rituelen/sacramenten/Prediker

Stilte/meditatie/gebed/spiritualiteit/innerlijkheid/psalmentraditie

Dimensies van pijn en lijden, veerkracht, levensbeschouwelijke visies over pijn en lijden, God en het lijden/Job, sacrament van verzoening en ziekenzalving

eigen syllabus/powerpoint

Evaluatieactiviteiten

Katholieke godsdienst: lichaam en geest (B-VIVN-B79769)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Er is een mondeling examen dat meetelt voor 80%.

De schriftelijke opdracht over het kerkelijk jaar (voor 0,5 SP) telt mee voor 20%.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Er is een mondeling examen dat meetelt voor 80%.

De schriftelijke opdracht over het kerkelijk jaar (voor 0,5 SP) telt mee voor 20%.