Katholieke godsdienst: inleiding in de bijbel (B-VIVN-B3RK02)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2. Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
Internationale competenties (ICOM’s)
Interculturele competentie
- Culturele (zelf)kennis
- Culturele ontvankelijkheid
- Multiperspectiviteit
Vakspecifieke doelen
De student:
- Verwerft inzicht in de bibliotheek die de Bijbel is
- Verwerft inzicht in de geschiedenis van het joodse volk
- Kan de geschiedenis van het joodse volk linken aan Bijbelboeken
- Kan enkele belangrijke referentiekaders linken aan Bijbelboeken- en verhalen
- Verwerft inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de Bijbelboeken
- Verwerft inzicht in de synoptische kwestie
- Kan het onderscheid maken tussen de historische Jezus en Jezus de Christus
- Kan de leessleutels herkennen, benoemen en toepassen op Bijbelse verhalen
- Verwerft inzicht in het hanteren van de leessleutels om op het spoor te komen van de waarheid in verhalen
- Kan verschillende soorten lezingen van de bijbel toepassen op verhalen uit OT en NT
- Kan verhalen toepassen op het eigen leven en linken leggen met de actualiteit
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (katholieke godsdienst) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Katholieke godsdienst: inleiding in de bijbel (B-VIVN-B5RK02)
Inhoud
algemene inleiding op de bijbel, de geschiedenis van het Joodse volk, de ontstaansgeschiedenis OT en NT, enkele kaders (monotheïsme, Babylonische ballingschap, heilsgeschiedenis, verbondstheologie, …), misvattingen ivm de Bijbel
we verdiepen ons in de leessleutels en passen dit toe op verhalen uit OT en NT
soorten lezingen van de bijbel
de historische Jezus, de synoptische kwestie
theoretische kaders toepassen op enkele verhalen vb. de kerstverhalen
Studiemateriaal
Eigen syllabus, powerpoints
Evaluatieactiviteiten
Katholieke godsdienst: inleiding in de bijbel (B-VIVN-B79768)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
75%: mondeling examen
25%: opdrachten rond Bijbelverhalen lezen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
75%: mondeling examen
25%: opdrachten rond Bijbelverhalen lezen