Nederlands niet-thuistaal: multiculturele onderwijscontext (B-VIVN-B3RJ12)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van de Kerckhove Ann (coördinator) |  Van de Kerckhove Ann |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Vakspecifieke doelen 

De student kan

  • de basisbegrippen (super)diversiteit, cultuur, interculturaliteit, (meervoudige) identiteit en discriminatie toelichten;
  • kruispuntdenken hanteren in het eigen denken en handelen;
  • bewust nadenken over de eigen identiteit en hierover in dialoog gaan met de ander en de interculturele verschillen te erkennen en te respecteren en van die verschillen te leren;
  • bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol van opvoeding in onderwijs hierbinnen;
  • de diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren;
  • de impact van verschillende soorten diversiteitsbeleid beschrijven;
  • de principes van cultuursensitief lesgeven toepassen;
  • de diversiteitsresponsieve competenties toepassen in de klaspraktijk;
  • communicatiemodellen binnen interculturele communicatie hanteren o.a. om in dialoog te gaan met anderstalige lerenden;
  • de inzichten vanuit Deep Democracy en polarisatie toelichten;
  • de inzichten vanuit Deep Democracy en polarisatie inzetten bij het omgaan met gespannen situaties;
  • respectvol en verbindend in dialoog gaan met lerenden, ouders en opvoeders over de klas- en schoolwerking en opvoedkundige en onderwijskundige thema’s;
  • ouders en opvoeders als volwaardige partners zien en respect tonen voor de thuissituatie en de opvoedingscontext, rekening houden met de (talige) diversiteit.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlands niet-thuistaal: multiculturele onderwijscontext (B-VIVN-B5RJ12)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Van de Kerckhove Ann |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In dit opleidingsonderdeel gaan we aan de slag rond de superdiverse klas-, school- en maatschappijcontext. We starten met een theoretische basis rond (super)diversiteit, identiteit, beeldvorming en kruispuntdenken. Vervolgens zoomen we verder in op mogelijke insteken bij een diversiteitsbeleid op school. Van daaruit kijken we naar de principes van interculturele communicatie, cultuursensitief en diversiteitsresponsief lesgeven. We bekijken een aantal inzichten (vb. deep democracy, polarisatiemodel, TOPOI-model) die kunnen toegepast worden in de klas en in de bredere schoolcontext. Alle theorie wordt geïntegreerd in casussen en praktijkvoorbeelden. 

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Van de Kerckhove, A. (2024). Syllabus multiculturele onderwijscontext. Vives niet-uitgegeven syllabus. 

Aanvullend leermateriaal op Toledo

In de lessen komen zowel theorie als praktijk aan bod. Theoretische kennis wordt toegepast in concrete casussen. 

Evaluatieactiviteiten

Nederlands niet-thuistaal: multiculturele onderwijscontext (B-VIVN-B80479)

Type : Examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% individuele examenopdracht: uitwerken van een casus met mondelinge toelichting

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.