Nederlands niet-thuistaal: multiculturele onderwijscontext (B-VIVN-B3RJ12)
Doelstellingen
Vakspecifieke doelen
De student kan
- de basisbegrippen (super)diversiteit, cultuur, interculturaliteit, (meervoudige) identiteit en discriminatie toelichten;
- kruispuntdenken hanteren in het eigen denken en handelen;
- bewust nadenken over de eigen identiteit en hierover in dialoog gaan met de ander en de interculturele verschillen te erkennen en te respecteren en van die verschillen te leren;
- bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol van opvoeding in onderwijs hierbinnen;
- de diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren;
- de impact van verschillende soorten diversiteitsbeleid beschrijven;
- de principes van cultuursensitief lesgeven toepassen;
- de diversiteitsresponsieve competenties toepassen in de klaspraktijk;
- communicatiemodellen binnen interculturele communicatie hanteren o.a. om in dialoog te gaan met anderstalige lerenden;
- de inzichten vanuit Deep Democracy en polarisatie toelichten;
- de inzichten vanuit Deep Democracy en polarisatie inzetten bij het omgaan met gespannen situaties;
- respectvol en verbindend in dialoog gaan met lerenden, ouders en opvoeders over de klas- en schoolwerking en opvoedkundige en onderwijskundige thema’s;
- ouders en opvoeders als volwaardige partners zien en respect tonen voor de thuissituatie en de opvoedingscontext, rekening houden met de (talige) diversiteit.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Flex-traject (Brugge) 90 sp.
- Educatief graduaat SO via LIO-traject (Brugge) 90 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs Flex-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs LIO-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs dagonderwijs (Brugge) 60 sp.
- Educatief graduaat SO via Combitraject (Brugge) (niet voor nieuwe studenten) 90 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs voor bachelors in de kunsten 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands niet-thuistaal: multiculturele onderwijscontext (B-VIVN-B5RJ12)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel gaan we aan de slag rond de superdiverse klas-, school- en maatschappijcontext. We starten met een theoretische basis rond (super)diversiteit, identiteit, beeldvorming en kruispuntdenken. Vervolgens zoomen we verder in op mogelijke insteken bij een diversiteitsbeleid op school. Van daaruit kijken we naar de principes van interculturele communicatie, cultuursensitief en diversiteitsresponsief lesgeven. We bekijken een aantal inzichten (vb. deep democracy, polarisatiemodel, TOPOI-model) die kunnen toegepast worden in de klas en in de bredere schoolcontext. Alle theorie wordt geïntegreerd in casussen en praktijkvoorbeelden.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Van de Kerckhove, A. (2024). Syllabus multiculturele onderwijscontext. Vives niet-uitgegeven syllabus.
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Toelichting werkvorm
In de lessen komen zowel theorie als praktijk aan bod. Theoretische kennis wordt toegepast in concrete casussen.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands niet-thuistaal: multiculturele onderwijscontext (B-VIVN-B80479)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% individuele examenopdracht: uitwerken van een casus met mondelinge toelichting
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.