Nederlands niet-thuistaal: vakkennis spelling en grammatica (B-VIVN-B3RJ04)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
Vakspecifieke doelen
Algemeen
De student
- kan de (vak)inhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
- kan de ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
Grammatica
De student
- heeft inzicht in/ kan de principes van woordleer, klankleer, fonetisch schrift en morfologie toepassen.
Spelling
De student
- heeft inzicht in spelling en taalzuiverheid.
- past de regels van de Nederlandse spelling en taalzuiverheid toe op woord-, zins- en tekstniveau.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands niet-thuistaal: vakkennis spelling en grammatica (B-VIVN-B5RJ04)
Inhoud
In het OPO vakkennis: spelling en grammatica verwerft de student de nodige vaardigheden Nederlands op eigen niveau en dit op woord-, zins- en tekstniveau. Spelling en grammatica komen aan bod.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, bijlagen, artikels) op Toledo
Toelichting onderwijstaal
Dit OPO wordt volledig in het Nederlands gegeven.
Toelichting werkvorm
Spelling en grammatica worden deels zelfstandig verwerkt. Zelfstandige opdrachten dienen als verwerking van de leerstof.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands niet-thuistaal: vakkennis spelling en grammatica (B-VIVN-B79672)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Spelling en grammatica: Schriftelijk examen. Geen open boek. 100%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde voorwaarden en evaluatievorm eerste zittijd.