Nederlands niet-thuistaal: vakkennis spelling en grammatica (B-VIVN-B3RJ04)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Gobyn Lies (coördinator) |  Gobyn Lies |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

 

Vakspecifieke doelen 

Algemeen 
De student  

  • kan de (vak)inhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.  
  • kan de ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.  

Grammatica 
De student   

  • heeft inzicht in/ kan de principes van woordleer, klankleer, fonetisch schrift en morfologie toepassen.  

Spelling  
De student   

  • heeft inzicht in spelling en taalzuiverheid.   
  • past de regels van de Nederlandse spelling en taalzuiverheid toe op woord-, zins- en tekstniveau.   

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands niet-thuistaal: vakkennis spelling en grammatica (B-VIVN-B5RJ04)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Gobyn Lies |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In het OPO vakkennis: spelling en grammatica verwerft de student de nodige vaardigheden Nederlands op eigen niveau en dit op woord-, zins- en tekstniveau. Spelling en grammatica komen aan bod.  

Aanvullend leermateriaal (presentaties, bijlagen, artikels) op Toledo 

Dit OPO wordt volledig in het Nederlands gegeven. 

Spelling en grammatica worden deels zelfstandig verwerkt. Zelfstandige opdrachten dienen als verwerking van de leerstof.  

Evaluatieactiviteiten

Nederlands niet-thuistaal: vakkennis spelling en grammatica (B-VIVN-B79672)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Spelling en grammatica: Schriftelijk examen. Geen open boek. 100%

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Zelfde voorwaarden en evaluatievorm eerste zittijd.