Nederlands niet-thuistaal: leer- en ontwikkelingsprocessen secundair en volwassenenonderwijs: activerend leren (B-VIVN-B3RJ03)
Doelstellingen
De student
- kent de kenmerken van kwaliteitsvolle interactie.
- kent de principes om kwaliteitsvolle interactie te stimuleren.
- kan principes om kwaliteitsvolle interactie te stimuleren toepassen in zijn of haar lessen.
- kan reflecteren over de eigen didactische kwaliteiten binnen het Nnt-onderwijs (literatuurstudie).
- heeft inzicht in buitenschools leren in het NT2-onderwijs.
- kan spellen inzetten in de Nnt-les.
- kan geschikte leermaterialen selecteren in functie van vooropgestelde doelen.
- kan TPR, taaldenkgesprek, storytelling inzetten in functie van de leerdoelen.
- kan een NT2-les opbouwen volgens de principes van breinvriendelijk onderwijs.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands niet-thuistaal: leer- en ontwikkelingsprocessen secundair en volwassenenonderwijs: activerend leren (B-VIVN-B5RJ03)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel bestuderen we enkele leer- en ontwikkelingsprocessen in het secundair en in het volwassenonderwijs.
We gaan dieper in op activerend en coöperatief leren, TPR en praktijkgericht leren, breinvriendelijk onderwijs. We bezoeken het Wereldhuis in Roeselare waar we kennismaken met NT2-leermateriaal en waar we praktijkervaingen met elkaar delen.
Studiemateriaal
- lesmateriaal (Toledo)
- artikels (Toledo)
Toelichting werkvorm
De studenten nemen het lesmateriaal zelfstandig door en verwerken de inhouden aan de hand van de opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands niet-thuistaal: leer- en ontwikkelingsprocessen secundair en volwassenenonderwijs: activerend leren (B-VIVN-B79671)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten nemen het lesmateriaal zelfstandig door en verwerken de inhoud aan de hand van de opdrachten.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor herkansen gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd. Indien een student niet slaagt, wordt de ingediende opdracht herwerkt.