Fysica: verdieping (B-VIVN-B3RH12)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.4. De principes van taalontwikkelend lesgeven toepassen en talensensibilisering integreren
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Vakspecifieke doelen
Periodieke verschijnselen:
De student
- verwoordt en past de verworven kennis van de leerinhouden van fysica toe.
- lost oefeningen op de leerstof, op het niveau van het betreffende vak zelfstandig correct en gestructureerd op.
- gebruikt een brede basiskennis fysica ter ondersteuning van en gericht op het verdiepen van een algemene wetenschappelijke kennis.
- werkt inzichtelijk, efficiënt en veilig in een proefondervindelijke omgeving volgens de natuurwetenschappelijke methode.
- koppelt de fysische verschijnselen terug naar de dagelijkse leefwereld van de leerlingen.
Vakdidactische verdieping:
De student kan
- toetsen en examenvragen analyseren, bespreken, opstellen en evalueren.
- de leerplannen en de eindtermen interpreteren en gebruiken.
- de belangrijkste principes bij het inrichten van een fysicalokaal hanteren en rekening houden met de veiligheidsmaatregelen.
- alternatieve werkvormen zoeken, uittesten en verzorgd voorstellen (zowel schriftelijk als mondeling).
- de bruikbaarheid en de toepasbaarheid van fysicamateriaal evalueren en dit rapporteren in een verslag.
- informatie nuttig voor de beroepspraktijk opzoeken en doelgericht selecteren.
- efficiënt de multimediale mogelijkheden van websites, applets en PowerPointpresentaties gebruiken in de les fysica.
- vlot een correcte wetenschappelijke taal gebruiken.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Periodieke verschijnselen (B-VIVN-B5RH12)
Inhoud
Trillingen en golven, geluid en licht.
Praktische toepassingen, practica, oefeningen...
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo:
- Theorievragen, documentatie, teksten van practicum, tekst foutenanalyse
- Overzicht van aanbevolen boeken, vakliteratuur, beeldmateriaal en websites bij verschillende onderwerpen van de vakinhoud
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Giancoli, D.C. (2022). Natuurkunde, deel 1, Mechanica en thermodynamica (vijfde editie). Pearson Education Benelux. ISBN 9789043037235
Verplicht vakmateriaal:
- Grafisch rekentoestel
Toelichting werkvorm
- Onderwijsleergesprek
- Werkcollege
- Practicum
4 sp. Vakdidactische verdieping (B-VIVN-B5RH13)
Inhoud
In de vakdidactiek fysica van de derde opleidingsfase wordt gewerkt rond toetsen en examenvragen, een realistisch jaarplan, vaklokaal en veiligheid, leerlingenproeven en het evalueren van lessen wetenschappen, didactische werkvormen.
Er kunnen ook nog aanvullende thema’s aan bod komen die geselecteerd worden in functie van de leerinhouden aansluitend bij de projecten en contexten van wetenschappen of fysica.
Rond deze onderwerpen wordt niet zozeer theoretisch gedacht dan wel praktisch gewerkt, individueel of in groep.
De studenten nemen actief deel aan bepaalde activiteiten i.v.m. fysica, als de mogelijkheid zich voordoet.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo:
- Opdrachtendossier, documentatie
- Overzicht van aanbevolen boeken, vakliteratuur, beeldmateriaal en websites bij verschillende onderwerpen van de vakinhoud
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Kortland K., Mooldijk A., & Poorthuis H. (red.) (2017) Handboek natuurkundedidactiek. Amsterdam: Epsilon Uitgaven. ISBN 9789050411639
Verplicht te raadplegen:
- Leerplannen fysica: te downloaden van de website van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap – website
Aanbevolen:
- Leerboeken fysica, wetenschappen en natuurwetenschappen eerste en tweede graad – (Digitale) Bibliotheek
Toelichting werkvorm
- Onderwijsleergesprek
- Werkcollege
- Individuele opdracht
- Groepsopdracht
Evaluatieactiviteiten
Fysica: verdieping (B-VIVN-B80459)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RH12 - Periodieke verschijnselen | 1-20/20 puntenschaal |
B5RH13 - Vakdidactische verdieping | 1-20/20 puntenschaal |
OLA 'PERIODIEKE VERSCHIJNSELEN'
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:
EVO1: schriftelijk examen (85 %)
EVO2: practicum: permanente evaluatie (15 %)
BIJZONDERE BEPALINGEN
Permanente evaluatie
Informatie over het practicum (voorbereiding, uitvoering en verslag) staat op Toledo bij (Fysica: verdieping) Periodieke verschijnselen, evaluatie, practica.
De student moet actief deelnemen aan het practicum. Wie gewettigd afwezig is, moet het practicum uitvoeren en het verslag indienen voor het einde van het semester, anders krijgt de student hiervoor een nulscore. Wie ongewettigd afwezig is, krijgt voor het practicum een nulscore.
OLA 'VAKDIDACTISCHE VERDIEPING'
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
100% opdrachten met mondelinge toelichting - in de loop van beide semesters (permanente evaluatie)
Bijzondere bepalingen:
De opdrachten fysica vakdidactiek worden in een opdrachtfiche en een opdrachtendossier op Toledo gepubliceerd.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- B5RH12 - Periodieke verschijnselen (binnen en over academiejaar)
- B5RH13 - Vakdidactische verdieping (binnen en over academiejaar)
Tweede examenkans:
OLA 'PERIODIEKE VERSCHIJNSELEN'
EVO1: schriftelijk examen (85 %)
EVO2: practicum: punten van de eerste examenkans blijven behouden (15 %)
OLA 'VAKDIDACTISCHE VERDIEPING'
herwerken opdrachten