Fysica: fluïda en elektromagnetisme (B-VIVN-B3RH09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
Vakspecifieke doelen
De student
- verwoordt en past de verworven kennis van de leerinhouden van fysica van de eerste graad SO, de tweede graad SO en de gegeven uitdieping toe.
- lost oefeningen op de leerstof, op het niveau van het betreffende vak in de eerste en tweede graad secundair onderwijs en op het niveau van de uitdieping van de leerinhoud, zelfstandig correct en gestructureerd op.
- gebruikt een brede basiskennis fysica ter ondersteuning van en gericht op het verdiepen van een algemene wetenschappelijke kennis.
- werkt inzichtelijk, efficiënt en veilig in een proefondervindelijke omgeving volgens de natuurwetenschappelijke methode.
- koppelt de fysische verschijnselen terug naar de dagelijkse leefwereld van de leerlingen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Fysica: fluïda en elektromagnetisme (B-VIVN-B5RH09)
Inhoud
Fluïda: druk in vloeistoffen, hydraulische pers, bewijs van de wet van Archimedes en van de hydrostatische paradox, oppervlaktespanning, druk in gassen.
Elektromagnetisme: : magnetische verschijnselen, elektromagnetisme, magnetisch veld, Lorentzkracht, kracht op een stroomvoerende geleider, elektromagnetische inductieverschijnselen, elektromotoren, elektrische generatoren.
Praktische toepassingen, grafieken, practica, oefeningen...
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo:
- Theorievragen, documentatie, teksten van practicum, tekst foutenanalyse
- Overzicht van aanbevolen boeken, vakliteratuur, beeldmateriaal en websites bij verschillende onderwerpen van de vakinhoud
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Giancoli, D.C. (2022). Natuurkunde, deel 1, Mechanica en thermodynamica (vijfde editie). Pearson Education Benelux. ISBN 9789043037235
- De Coninck, I. (2024). Fysica - Fluïda. Vives, Campus Torhout, niet-gepubliceerd.
- De Coninck, I. (2024). Fysica - Elektromagnetisme. Vives, Campus Torhout, niet-gepubliceerd.
- Vermeiren F. (2022). Isaac-fysica 3 - leerboek - D-2 uur. Die Keure. ISBN 9789048634361
- Vermeiren, F. (2024). Isaac-fysica 4 – set modules - D-2 uur. Die Keure. ISBN 9789048650101
Verplicht vakmateriaal:
- Grafisch rekentoestel
Toelichting werkvorm
• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege
• Practicum
• Individuele opdracht
Evaluatieactiviteiten
Fysica: fluïda en elektromagnetisme (B-VIVN-B80062)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:
EVO1: schriftelijk en mondeling examen (90 %)
EVO2: practicum: permanente evaluatie (10 %)
BIJZONDERE BEPALINGEN
Permanente evaluatie
Informatie over het practicum (voorbereiding, uitvoering en verslag) staat op Toledo bij Fysica: fluïda en elektromagnetisme, evaluatie, practica.
De student moet actief deelnemen aan het practicum. Wie gewettigd afwezig is, moet het practicum uitvoeren en het verslag indienen voor het einde van het semester, anders krijgt de student hiervoor een nulscore. Wie ongewettigd afwezig is, krijgt voor het practicum een nulscore.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
EVO1: schriftelijk en mondeling examen (90 %)
EVO2: practicum: punten van de eerste examenkans blijven behouden (10 %)