Geschiedenis: wereldgeschiedenis 3 (B-VIVN-B3RG11)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Debaere Steven (coördinator) |  Debaere Steven |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel

2.5. Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage 

4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen 

4.4. Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten

8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader

8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit  

 

Internationale competenties (ICOM’s)

Taalvaardigheid: 

  • Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen 
  • Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen 

Interculturele competentie 

Culturele (zelf)kennis

Multiperspectiviteit

Internationale betrokkenheid 

Zich internationaal oriënteren

Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen

Internationale vakkennis

Zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen

De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien

 

Vakspecifieke doelen

De student:

  • verwerft basisinzicht in de krachtlijnen van de geschiedenis (algemeen historisch overzicht)
  • maakt kennis met enkele historische, actuele en mondiale vraagstukken om op die manier een brede(re) kijk op het vakgebied te verwerven

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis: wereldgeschiedenis 3 (B-VIVN-B5RG11)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Debaere Steven |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Het  opleidingsonderdeel wereldgeschiedenis 2 bestaat uit 2 onderwijsleeractiviteiten (OLA): algemeen historisch overzicht (AHO) en H.A.M.-vragen. In AHO komen de krachtlijnen van de westerse geschiedenis aan bod. In H.A.M.-vragen hebben we het over historische, actuele en mondiale vraagstukken. 

Verplicht aan te kopen via webshop:

  • Vande Ginste Sebastian, Algemeen historisch overzicht: enkele krachtlijnen van de westerse geschiedenis, 2023 [syllabus]
  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis (editie 2023). Lier: Van In

Aanvullend leermateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Geschiedenis: wereldgeschiedenis 3 (B-VIVN-B80460)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Mondeling

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens het examen (100%) komen beide onderdelen aan bod:

- EVO 1: AHO: 30 % - schriftelijk examen

- EVO 2: H.A.M.-vragen: 70 % - mondeling examen

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.