Geschiedenis: wereldgeschiedenis 3 (B-VIVN-B3RG11)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.5. Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.4. Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten
8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
Internationale competenties (ICOM’s)
Taalvaardigheid:
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie
Culturele (zelf)kennis
Multiperspectiviteit
Internationale betrokkenheid
Zich internationaal oriënteren
Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Internationale vakkennis
Zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen
De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien
Vakspecifieke doelen
De student:
- verwerft basisinzicht in de krachtlijnen van de geschiedenis (algemeen historisch overzicht)
- maakt kennis met enkele historische, actuele en mondiale vraagstukken om op die manier een brede(re) kijk op het vakgebied te verwerven
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (geschiedenis) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis: wereldgeschiedenis 3 (B-VIVN-B5RG11)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel wereldgeschiedenis 2 bestaat uit 2 onderwijsleeractiviteiten (OLA): algemeen historisch overzicht (AHO) en H.A.M.-vragen. In AHO komen de krachtlijnen van de westerse geschiedenis aan bod. In H.A.M.-vragen hebben we het over historische, actuele en mondiale vraagstukken.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via webshop:
- Vande Ginste Sebastian, Algemeen historisch overzicht: enkele krachtlijnen van de westerse geschiedenis, 2023 [syllabus]
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis (editie 2023). Lier: Van In
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Geschiedenis: wereldgeschiedenis 3 (B-VIVN-B80460)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tijdens het examen (100%) komen beide onderdelen aan bod:
- EVO 1: AHO: 30 % - schriftelijk examen
- EVO 2: H.A.M.-vragen: 70 % - mondeling examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.