Geschiedenis: vroegmoderne tijd (B-VIVN-B3RG09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.4 Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten
8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
Internationale competenties (ICOM)
Taalvaardigheid:
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie
Culturele (zelf)kennis
Internationale betrokkenheid:
- Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Vakspecifieke doelen
De student:
-Verwerft inzicht in de grote maatschappelijke ontwikkelingen, evenals in de evolutie van de geschiedeniswetenschap in relatie tot het betreffende tijdvak
-Kan de tijd- en de plaatsgebondenheid van het historisch gebeuren bepalen a.d.h.v. kaarten en tijdlijnen
-Kan een historisch referentiekader opbouwen en hanteren
-Kan de voornaamste gegevens ruimtelijk situeren a.d.h.v. kaarten
-Kan relaties leggen tussen sociaaleconomische, politieke en culturele factoren
-Kan een vocabularium van historische begrippen in relatie tot het betreffende tijdvak duidelijk omschrijven
-Kan actualiseren op een verantwoorde wijze
-Kan zich een inhoudelijk wel onderbouwd idee vormen van het betreffende tijdvak
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (geschiedenis) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis: vroegmoderne tijd (B-VIVN-B5RG09)
Inhoud
De cursus behandelt het tijdvak van de vroegmodere tijd, met in begrip van de kanteleeuw (einde 18e en begin 19e eeuw). Aandacht ook voor relatie met heden.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Debaere, S. (2023). Cursus vroegmoderne tijd. VIVES campus Brugge, niet-gepubliceerd.
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis (2015). UItg. Van In (ISBN 978 90 306 75440)
Raadpleegbaar via academic software:
- Handboek Janus4. Leerwerkboek D (2023) UItg. Die Keure (ISBN 9789048643158)
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Geschiedenis: vroegmoderne tijd (B-VIVN-B80083)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens tweede examenperiode:
- 85 % mondeling examen vroegmoderne tijd
-15 % individuele taak vroegmoderne tijd
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens derde examenperiode
- 85 % mondeling herexamen vroegmoderne tijd
-15 % herwerken taak vroegmoderne tijd