Geschiedenis: wereldgeschiedenis 2 (B-VIVN-B3RG08)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.
10. De Bachelor in het secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.5. Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.4. Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten
8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
Internationale competenties (ICOM’s)
Taalvaardigheid:
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie
Culturele (zelf)kennis
Multiperspectiviteit
Internationale betrokkenheid
Zich internationaal oriënteren
Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Internationale vakkennis
Zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen
De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien
Vakspecifieke doelen
De student:
- verwerft basisinzicht in de krachtlijnen van de geschiedenis (algemeen historisch overzicht)
- maakt kennis met enkele historische, actuele en mondiale vraagstukken om op die manier een brede(re) kijk op het vakgebied te verwerven
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (geschiedenis) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Geschiedenis: wereldgeschiedenis 2 (B-VIVN-B5RG08)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel wereldgeschiedenis 2 bestaat uit 2 onderwijsleeractiviteiten (OLA): algemeen historisch overzicht (AHO) en H.A.M.-vragen. In AHO komen de krachtlijnen van de westerse geschiedenis aan bod. In H.A.M.-vragen hebben we het over historische, actuele en mondiale vraagstukken.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Vande Ginste Sebastian, Algemeen historisch overzicht: enkele krachtlijnen van de westerse geschiedenis, 2023 [syllabus]
Verkrijgbaar via Europa Direct:
- Voorlichtingsmateriaal over Europese Unie
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Geschiedenis: wereldgeschiedenis 2 (B-VIVN-B80082)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tijdens het schriftelijk examen (100 %) komen beide onderdelen uit de cursus aan bod:
-OLA: AHO: 50 %
-OLA H.A.M.-vragen: 50 %
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.