Geschiedenis: wereldgeschiedenis 2 (B-VIVN-B3RG08)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Debaere Steven (coördinator) |  Debaere Steven |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. 

10. De Bachelor in het secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel

2.5. Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage 

4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen 

4.4. Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten

8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader

8.3. In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit  

 

Internationale competenties (ICOM’s)

Taalvaardigheid: 

  • Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen 
  • Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen 

Interculturele competentie 

Culturele (zelf)kennis

Multiperspectiviteit

Internationale betrokkenheid 

Zich internationaal oriënteren

Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen

Internationale vakkennis

Zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen

De cultuurgebondenheid van zijn discipline zien

 

Vakspecifieke doelen

De student:

  • verwerft basisinzicht in de krachtlijnen van de geschiedenis (algemeen historisch overzicht)
  • maakt kennis met enkele historische, actuele en mondiale vraagstukken om op die manier een brede(re) kijk op het vakgebied te verwerven

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Geschiedenis: wereldgeschiedenis 2 (B-VIVN-B5RG08)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenBeide semestersBeide semesters
Debaere Steven |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Het  opleidingsonderdeel wereldgeschiedenis 2 bestaat uit 2 onderwijsleeractiviteiten (OLA): algemeen historisch overzicht (AHO) en H.A.M.-vragen. In AHO komen de krachtlijnen van de westerse geschiedenis aan bod. In H.A.M.-vragen hebben we het over historische, actuele en mondiale vraagstukken. 

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Vande Ginste Sebastian, Algemeen historisch overzicht: enkele krachtlijnen van de westerse geschiedenis, 2023 [syllabus]

Verkrijgbaar via Europa Direct: 

  • Voorlichtingsmateriaal over Europese Unie

Aanvullend leermateriaal op Toledo

     

     

    Evaluatieactiviteiten

    Geschiedenis: wereldgeschiedenis 2 (B-VIVN-B80082)

    Type : Examen tijdens de examenperiode
    Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
    Leermateriaal : Cursusmateriaal

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal

    Tijdens het schriftelijk examen (100 %) komen beide onderdelen uit de cursus aan bod: 
    -OLA: AHO: 50 %
    -OLA H.A.M.-vragen: 50 %

    Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.