Geschiedenis: klassieke oudheid (B-VIVN-B3RG03)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.
10. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.4 Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten
8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
Internationale competenties (ICOM)
-Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
-Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie
-Culturele (zelf)kennis
Internationale betrokkenheid
Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Vakspecifieke doelen
De student:
-Verwerft inzicht in de grote maatschappelijke ontwikkelingen, evenals in de evolutie van de geschiedeniswetenschap in relatie tot het betreffende tijdvak
-Kan de tijd- en de plaatsgebondenheid van het historisch gebeuren bepalen a.d.h.v. kaarten en tijdlijnen
-Kan een historisch referentiekader opbouwen en hanteren
-Kan de voornaamste gegevens ruimtelijk situeren a.d.h.v. kaarten
-Kan relaties leggen tussen sociaaleconomische, politieke en culturele factoren
-Kan een vocabularium van historische begrippen in relatie tot het betreffende tijdvak duidelijk omschrijven
-Kan actualiseren op een verantwoorde wijze
-Kan zich een inhoudelijk wel onderbouwd idee vormen van het betreffende tijdvak
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (geschiedenis) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Geschiedenis: klassieke oudheid (B-VIVN-B5RG03)
Inhoud
De cursus bestaat uit drie delen: Griekse geschiedenis, Romeinse geschiedenis en een derde deel dat de overgang vormt naar de middeleeuwen. Bijzondere aandacht is er voor Germanen (volkgsverhuizingen) en het vroege christendom. Ook het verhaal van het Oost-Romeinse Rijk (tot 1453) wordt behandeld. Aandacht ook voor relatie met heden.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Debaere, S. & K. De Craene (2022). Klassieke oudheid, 3 dln. VIVES campus Brugge, niet-gepubliceerd.
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis (editie 2023). Lier: Van In
Raadpleegbaar via Academic software:
- Memoria2 (2022) (leerwerkboek). Uitg. Pelckmans. ISBN 97890 289 9779 0 (een papieren versie is aanbevolen)
Aanvullend cursusmateriaal op Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Individuele opdracht
Evaluatieactiviteiten
Geschiedenis: klassieke oudheid (B-VIVN-B79577)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens tweede examenperiode:
-85 % schriftelijk examen klassieke oudheid
-15 % taak tijdslijn klassieke oudheid
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens derde examenperiode
-85 % schrifetlijk herexamen klassieke oudheid
-15 % herwerken taak tijslijn klassieke oudheid