Geschiedenis: prehistorie en oude nabije oosten (B-VIVN-B3RG02)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.4 Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten
8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader
8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit
Internationale competenties (ICOM)
Taalvaardigheid:
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie:
- Culturele (zelf)kennis
Internationale betrokkenheid:
- Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Vakspecifieke doelen
De student:
- Verwerft inzicht in de grote maatschappelijke ontwikkelingen, evenals in de evolutie van de geschiedeniswetenschap in relatie tot de tijdvakken prehistorie en oude nabije oosten
- Kan de tijd- en de plaatsgebondenheid van het historisch gebeuren bepalen a.d.h.v. kaarten en tijdlijnen
- Kan een historisch referentiekader opbouwen en hanteren
- Kan de voornaamste gegevens ruimtelijk situeren a.d.h.v. kaarten
- Kan relaties leggen tussen sociaaleconomische, politieke en culturele factoren
- Kan een vocabularium van historische begrippen in relatie tot de prehistorie en het oude nabije oosten duidelijk omschrijven
- Kan actualiseren op een verantwoorde wijze
- Kan zich een inhoudelijk wel onderbouwd idee vormen van de prehistorie en het Oude Nabije Oosten
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (geschiedenis) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis: prehistorie en oude nabije oosten (B-VIVN-B5RG02)
Inhoud
We bestuderen en verdiepen ons inhoudelijk in de periodes prehistorie en het oude nabije oosten. Daarbij is er speciale aandacht voor het ontstaan van de mens en de doorslag daarvan naar het heden toe. Binnen het oude nabije oosten is er ook een speciale focus op het oude Egypte. Bij de aanpak van deze twee tijdvakken is er aandacht voor de verschillende sociaaleconomische, politieke en culturele factoren en aspecten.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Boussemaere, P. Prehistorie. VIVES campus Brugge, niet-gepubliceerd.
- Pacco, C. & P. Boussemaere, Oude nabije oosten. VIVES campus Brugge, niet-gepubliceerd.
- Hayt, F. et al., Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis. Uitg. Van In, editie 2023. (ISBN: 978-94-647-0149-4)
- Sapiens 1 - Leerwerkboek, (ed. 2024) Uitg. Van IN (ISBN: 978-94-647-0614-7)
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Geschiedenis: prehistorie en oude nabije oosten (B-VIVN-B79576)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.