Frans: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B3RF09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s.
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage.
Internationale competenties (ICOM)
- Taalvaardigheid
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
- Interculturele competentie
- Culturele kennis
- Multiperspectiviteit
- Internationale betrokkenheid
- Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Vakspecifieke doelen
Cultuur:
De student
- Verwerft een verdiepend inzicht in het sociaal-politiek-economisch-cultureel gebeuren in Frankrijk
- koppelt maatschappelijke gebeurtenissen aan de leerinhouden.
Literatuur:
De student
- verwerft inzicht in de verschillende literaire genres over de eeuwen heen.
- verwerft inzicht in het sociaal-politiek gebeuren in Frankrijk in de ME en de Renaissance.
- kan uitleggen wat de invloed was van de historische context op het politieke leven enerzijds, op de schrijvers en de literatuur anderzijds.
- toont inzicht in de verschillende literaire stromingen uit de ME en de Renaissance.
- situeert de auteurs in hun literaire en politieke context.
- begrijpt en vergelijkt verschillende uittreksels en literaire stromingen uit de ME en de Renaissance.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B5RF09)
Inhoud
We bestuderen de historische, sociale en literaire context van de ME en de 16e eeuw. We lezen en analyseren een aantal literaire fragmenten uit die periode.
We behandelen een aantal aspecten van de Franse cultuur: taal, land en volk aan de hand van documenten.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Roesch, R., Rolle-Harold, R., La France au quotidien (2020), Presse universitaire de Grenoble.
- Strubbe, I., (2024), Frans : taal en expressie 2, cultuur en literatuur 2 SEM1. ACCO.
- Strubbe, I., (2024), Frans : taal en expressie 2, cultuur en literatuur 2 SEM2. ACCO.
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Toelichting onderwijstaal
voertaal : Frans
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
Evaluatieactiviteiten
Frans: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B80079)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RF09 - Frans: cultuur en literatuur 2 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
EVO1 : CULTUUR mondeling examen in januari en juni (37,5%)
EVO2 : CULTUUR opdracht (12,5%)
EVO3 : LITERATUUR mondeling examen in januari en juni (50%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.