Frans: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B3RF09)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Strubbe Ingrid (coördinator) |  Strubbe Ingrid |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR) 

3 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

10 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.

2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s.

2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage.

 

Internationale competenties (ICOM)

  • Taalvaardigheid 
  • Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen 
  • Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen 
  • Interculturele competentie 
  • Culturele kennis 
  • Multiperspectiviteit 
  • Internationale betrokkenheid 
  • Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen

 

Vakspecifieke doelen

Cultuur:

De student

  • Verwerft een verdiepend inzicht in het sociaal-politiek-economisch-cultureel gebeuren in Frankrijk
  • koppelt maatschappelijke gebeurtenissen aan de leerinhouden.

 

Literatuur:

De student

  • verwerft inzicht in de verschillende literaire genres over de eeuwen heen.
  • verwerft inzicht in het sociaal-politiek gebeuren in Frankrijk in de ME en de Renaissance.
  • kan uitleggen wat de invloed was van de historische context op het politieke leven enerzijds, op de schrijvers en de literatuur anderzijds.
  • toont inzicht in de verschillende literaire stromingen uit de ME en de Renaissance.
  • situeert de auteurs in hun literaire en politieke context.
  • begrijpt en vergelijkt verschillende uittreksels en literaire stromingen uit de ME en de Renaissance.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B5RF09)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Strubbe Ingrid |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

We bestuderen de historische, sociale en literaire context van de ME en de 16e eeuw. We lezen en analyseren een aantal literaire fragmenten uit die periode.

We behandelen een aantal aspecten van de Franse cultuur: taal, land en volk aan de hand van documenten.

Verplicht aan te kopen via de webshop: 

  • Roesch, R., Rolle-Harold, R., La France au quotidien (2020), Presse universitaire de Grenoble.
  • Strubbe, I., (2024), Frans : taal en expressie 2, cultuur en literatuur 2 SEM1. ACCO.
  • Strubbe, I., (2024), Frans : taal en expressie 2, cultuur en literatuur 2 SEM2. ACCO.

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

voertaal : Frans

Hoorcollege

Evaluatieactiviteiten

Frans: cultuur en literatuur 2 (B-VIVN-B80079)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RF09 - Frans: cultuur en literatuur 21-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO1 : CULTUUR mondeling examen in januari en juni (37,5%)

EVO2 : CULTUUR opdracht (12,5%)

EVO3 : LITERATUUR mondeling examen in januari en juni (50%)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.