Frans: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B3RF03)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s.
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage.
Internationale competenties (ICOM)
Taalvaardigheid:
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
Interculturele competentie:
- Culturele kennis
- multiperspectiviteit
Internationale betrokkenheid:
- Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen
Vakspecifieke doelen
Cultuur:
De student
- verwerft inzicht in de hedendaagse Franse taal, al dan niet vanuit een historische context.
- verwerft inzicht in het sociaal-politiek-economisch-cultureel gebeuren in Frankrijk
- koppelt maatschappelijke gebeurtenissen aan de leerinhouden.
Literatuur:
De student
- verwerft inzicht in de verschillende literaire genres over de eeuwen heen.
- verwerft inzicht in het sociaal-politiek gebeuren in Frankrijk in de 19e en begin 20e eeuw.
- kan uitleggen wat de invloed was van de Franse Revolutie op het politieke leven enerzijds, op de schrijvers en de literatuur anderzijds.
- toont inzicht in de verschillende literaire stromingen uit de 19e en (al dan niet) 20e eeuw.
- situeert de auteurs in hun literaire en politieke context.
- begrijpt en vergelijkt verschillende uittreksels en literaire stromingen uit de 19e en (al dan niet) 20e eeuw.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Frans: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B5RF03)
Inhoud
We bestuderen de historische, sociale en literaire context van de 19e (en al dan niet) 20e eeuw. We lezen en analyseren een aantal literaire fragmenten uit die periode.
We behandelen een aantal aspecten van de Franse cultuur : taal, land en volk aan de hand van documenten.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Strubbe, I. (2024). Frans: taal en expressie 1 - cultuur en literatuur 1 SEM 1. ACCO.
- Strubbe, I. (2024). Frans: taal en expressie 1 - cultuur en literatuur 1 SEM 2. ACCO.
- Roesch, R., Rolle-Harold, R. (2020). Grenoble : PUG FLE.
Aanbevolen:
- Regelmatig lezen van een Franse krant of tijdschrift (ook te vinden in de bibliotheek!)
- Regelmatig Franstalige programma’s volgen
- Woordenboeken (NL/F - F/NL; verklarend)
- Sterk aanbevolen: vakantieverblijven in Franstalig milieu
Toelichting onderwijstaal
Dit opleidingsonderdeel wordt gegeven in het Frans.
Toelichting werkvorm
- Onderwijsleergesprek
- Hoorcollege
- Individuele opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Frans: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B79574)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RF03 - Frans: cultuur en literatuur 1 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
EVO1 (50%): CULTUUR schriftelijk examen in januari (25%) en schriftelijk examen in juni (25%)
EVO2 (50%): LITERATUUR mondeling examen in januari (25%) en mondeling examen in juni (25%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.