Engels: taal en expressie 2 (B-VIVN-B3RE08)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s.
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage.
Vakspecifieke doelen
Spreek- en gespreksvaardigheid:
De student
- formuleert zijn gedachten en mening op een vlotte, heldere en correcte manier;
- gaat in gesprek met andere sprekers over relevante thema’s;
- besteedt zorg aan een correcte uitspraak;
- besteedt aandacht aan zijn/haar intonatie een duidelijke articulatie;
- heeft aandacht voor de verschillende taalregisters;
- leest en schrijft het fonetisch schrift ter ondersteuning van de eigen uitspraak.
Schrijfvaardigheid:
De student
- formuleert zijn gedachten en mening op een vlotte, heldere en correcte manier;
- schrijft een gestructureerde tekst;
- heeft aandacht voor de verschillende taalregisters;
- besteedt aandacht aan zijn/haar spelling en past de spellingsregels correct toe.
Receptieve vaardigheden:
De student
- haalt de hoofdgedachte uit een gelezen, bekeken of beluisterde tekst;
- beantwoordt diepgaandere vragen uit een gelezen, bekeken of beluisterde tekst.
Woordenschat:
De student
- beheerst C1-woordenschat, zowel mondeling (uitspraak) als schriftelijk (spelling);
- toont het begrip aan van de woordenschat van de bestudeerde teksten.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Engels: taal en expressie 2 (B-VIVN-B5RE08)
Inhoud
De focus ligt op het verfijnen van de (Engelse) taalvaardigheden (receptief, productief en interactief). Hierbij wordt ondersteunend gewerkt vanuit de taalelementen (spelling, uitspraak, intonatie, woordaccent, woordenschat).
Praktijk komt ruimschoots aan bod in de lessen, maar persoonlijke training en studie is onontbeerlijk.
Studiemateriaal
Verplicht
Cnockaert, Y. (2023). Formal Writing. Syllabus (via Toledo)
Forna, A. (2018). Happiness. Bloomsbury UK. Roman (via VIVES)
Sowton, C. (2012). 50 Steps to Improving Your Academic Writing. Garnet Education. Boek (via VIVES)
Online lesmateriaal dat ter beschikking wordt gesteld via Toledo.
Aanbevolen
McCarthy, M, O'Dell, F. (2017). English Collocations in Use (Intermediate). Cambridge University Press. Boek (via VIVES).
Toelichting onderwijstaal
Alle communicatie, ook de schriftelijke (via webmail of Toledo) gebeurt in het Engels. Studenten dienen hierbij een correcte Engelse standaardtaal te hanteren.
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Engels: taal en expressie 2 (B-VIVN-B80074)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RE08 - Engels: taal en expressie 2 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
EVO1 (30%) = mondeling examen
Spreek-en gespreksvaardigheid
Voor spreek-en gespreksvaardigheid zijn er verplichte oefenmoment doorheen het jaar en een evaluatie op het mondelinge examen.
EVO 2 (30%) = schriftelijk examen
Schrijfvaardigheid (ondersteunend: spelling): 10%
Receptieve vaardigheden: 20% (10% lezen / 10% luisteren/kijken)
EVO 3 (40%) = paper/werkstuk
Schrijfvaardigheid: 30%
Receptieve vaardigheden: 10% analytisch lezen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.