Engels: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B3RE03)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s.
2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage.
Vakspecifieke doelen
Cultuur
- De student toont inzicht aan in het sociaal-politieke gebeuren in de Engelstalige wereld;
- De student verwoordt zijn deskundig onderbouwde mening over thema’s en ontwikkelingen binnen het cultuur-esthetische domein in de Engelstalige wereld;
- De student koppelt actuele gebeurtenissen in de Engelstalige wereld aan de leerinhouden.
Literatuur
- De student beschrijft de belangrijkste thema’s binnen een literaire tekst;
- De student legt uit hoe een literaire tekst verhaaltechnisch is opgebouwd;
- De student ziet de meerwaarde in van literaire teksten voor zichzelf en de leerlingen*;
- De student verwoordt een mening over de literaire tekst;
- De student beschrijft de link tussen een literaire tekst en maatschappelijke gebeurtenissen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Engels: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B5RE03)
Inhoud
We bestuderen de cultuur (sociaal, politiek, onderwijs, …) van de Engelstalige wereld met een focus op the UK en the USA.
De studenten maken kennis met een diversiteit aan Engelstalige literaire teksten.
Studiemateriaal
Cnockaert, Y. (2023). Civilisation : The United Kindom. Leuven: Acco. Boek (via VIVES)
Cnockaert, Y. (2024). Civilisation : The USA. Leuven: Acco. Boek (via VIVES)
1 roman per semester (te kiezen uit een keuzelijst die beschikbaar wordt gesteld op Toledo)
Cursus literatuur beschikbaar op Toledo
Toelichting onderwijstaal
Alle communicatie gebeurt in het Engels. De student wordt verondersteld zowel schriftelijk, bv. via mail, als mondeling in formeel Engels met de docent te communiceren.
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten
De student wordt verondersteld om voor de les de te bespreken tekst(en) thuis te hebben gelezen.
Evaluatieactiviteiten
Engels: cultuur en literatuur 1 (B-VIVN-B79571)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RE03 - Engels: cultuur en literatuur 1 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
EVO1 (50%) = mondeling examen met verplichte oefenmomenten doorheen het academiejaar
- Civilisation UK: mondeling examen
- Literatuur deel 1: mondeling examen
EVO2 (50%) = mondeling examen met verplichte oefenmomenten doorheen het academiejaar
- Civilisation USA: mondeling examen
- Literatuur deel 2: mondeling examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans
EVO1 (50%) = mondeling examen
- Civilisation UK
- Literatuur deel 1
EVO2 (50%) = mondeling examen
- Civilisation USA
- Literatuur deel 2
De student moet enkel het EVO opnieuw afleggen waarvoor tijdens de eerste examenkans een onvoldoende behaald werd.