Engels: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B3RE01)

4 studiepuntenNederlands32 urenBeide semestersBeide semesters
Leys Bruno (coördinator) |  Leys Bruno |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1  De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

 

Vakspecifieke doelen 

Grammatica: 

De student 

  • gebruikt de juiste vakterminologie (noun, verb, adverb, article, adjective, tense, pronoun, imperative, infinitive, agent, comparative, superlative …); 
  • herkent en benoemt de Engelse werkwoordstijden;  
  • hanteert de Engelse werkwoordstijden (actief en passief, in directe en indirecte rede, in conditionals) adequaat; 
  • maakt in context de juiste keuzes tussen adjective en adverb form; 
  • gebruikt adequaat nevenschikkende en onderschikkende voegwoorden; 
  • legt uit hoe de grammaticale structuren (bv. conditionals, tenses, …)  gevormd worden; 
  • verantwoordt grammaticale keuzes aan de hand van de basisregels van de Engelse grammatica.  

  

Spelling: 

De student 

  • spelt de aangeleerde grammaticale structuren correct. 
  • past de voornaamste spellingsregels (plurals, genitive, ING-forms, of/off, to/too, adverbs, …) toe; 
  • legt specifieke spellingsregels op bevattelijke en volledige wijze uit; 
  • besteedt zorg aan de eigen schrijftaal met het oog op vormcorrectheid. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Engels: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B5RE01)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenBeide semestersBeide semesters
Leys Bruno |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Het betreft de studie van de basisgrammatica en de spelling (theorie en oefeningen). 

Verplicht

Parrot, M. (2010) Grammar for English Language Teachers. Cambridge University Press. Boek (via VIVES)

Leys, B. (2023) Grammar Exercises. (beschikbaar in de Toledocursus)

 

Aanbevolen

Swan, M. (2001) The Good Grammar Book. Oxford University Press

Vince, M. (2008) Macmillan English Grammar in Context. Advanced. Macmillan

Yule, G. (209) Oxford Practice Grammar (with answers). Revised Edition. Oxford University Press

De lessen worden in het Engels gegeven.

Evaluatieactiviteiten

Engels: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B79569)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5RE01 - Engels: taalbeschouwing 11-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1 (50%): schriftelijk examen in januari 

EVO 2 (50%): schriftelijk examen in juni

Aangezien dit om basisgrammatica van de eerste jaren van het secundair onderwijs gaat, is 70 % van de punten nodig om te slagen. Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat een totaal 14/20 herleid wordt naar 10/20.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.