Engels: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B3RE01)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
Vakspecifieke doelen
Grammatica:
De student
- gebruikt de juiste vakterminologie (noun, verb, adverb, article, adjective, tense, pronoun, imperative, infinitive, agent, comparative, superlative …);
- herkent en benoemt de Engelse werkwoordstijden;
- hanteert de Engelse werkwoordstijden (actief en passief, in directe en indirecte rede, in conditionals) adequaat;
- maakt in context de juiste keuzes tussen adjective en adverb form;
- gebruikt adequaat nevenschikkende en onderschikkende voegwoorden;
- legt uit hoe de grammaticale structuren (bv. conditionals, tenses, …) gevormd worden;
- verantwoordt grammaticale keuzes aan de hand van de basisregels van de Engelse grammatica.
Spelling:
De student
- spelt de aangeleerde grammaticale structuren correct.
- past de voornaamste spellingsregels (plurals, genitive, ING-forms, of/off, to/too, adverbs, …) toe;
- legt specifieke spellingsregels op bevattelijke en volledige wijze uit;
- besteedt zorg aan de eigen schrijftaal met het oog op vormcorrectheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Engels: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B5RE01)
Inhoud
Het betreft de studie van de basisgrammatica en de spelling (theorie en oefeningen).
Studiemateriaal
Verplicht
Parrot, M. (2010) Grammar for English Language Teachers. Cambridge University Press. Boek (via VIVES)
Leys, B. (2023) Grammar Exercises. (beschikbaar in de Toledocursus)
Aanbevolen
Swan, M. (2001) The Good Grammar Book. Oxford University Press
Vince, M. (2008) Macmillan English Grammar in Context. Advanced. Macmillan
Yule, G. (209) Oxford Practice Grammar (with answers). Revised Edition. Oxford University Press
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Engels gegeven.
Evaluatieactiviteiten
Engels: taalbeschouwing 1 (B-VIVN-B79569)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5RE01 - Engels: taalbeschouwing 1 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1 (50%): schriftelijk examen in januari
EVO 2 (50%): schriftelijk examen in juni
Aangezien dit om basisgrammatica van de eerste jaren van het secundair onderwijs gaat, is 70 % van de punten nodig om te slagen. Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat een totaal 14/20 herleid wordt naar 10/20.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.