Elektriciteit: projectwerk (B-VIVN-B3RD12)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere
ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van “elektriciteit: projectwerk” kan de student:
- een grondige lesvoorbereiding maken waarbij rekening wordt gehouden met verschillende aspecten zoals: leerplannen, leerinhouden, beginsituaties, werkvormen, didactische mogelijkheden, evaluatievormen, ICT- mogelijkheden en TSO –BSO,
- een project uitwerken die past in het kader van projectmatig werken in het onderwijs.
- een planning opstellen van het project
- een bijhorende syllabi en evaluaties opstellen bij het project
- het project realiseren
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (elektriciteit (niet voor nieuwe studenten)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
7 sp. Elektriciteit: projectwerk (B-VIVN-B5RD12)
Inhoud
De studenten zoeken de leerplannen op voor de afdelingen elektriciteit in de tweede en derde graad. Er wordt met het leerplan van één studierichting verder gewerkt. De studenten zoeken voor het gekozen leerplan een mogelijk project.
Men zal tijdens het ontwikkelen en realisatie van het project specifiek rekening houden met de: leerinhouden, planning, didactische aspecten, evaluatiemogelijkheden, differentiatiemogelijkheden, integratie ICT, realisatie, uitwerking syllabi, enz.
Als nieuwe vakinhouden aan bod komen, dan is het de verantwoordelijkheid van de student om die zich eigen te maken (levenslang leren).
Studiemateriaal
Losbladig lesmateriaal aangeboden via het leerplatform.
Toelichting werkvorm
werkcollege / practicum
individuele opdracht of groepswerk
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door een online alternatief of een opdracht.
Evaluatieactiviteiten
Elektriciteit: projectwerk (B-VIVN-B80454)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
permanente evaluatie, indienden paper/opdracht met presentatie tijdens examenperiode (100%)
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een opdracht.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Indien de student niet geslaagd was voor dit onderdeel: punten permanente evaluatie blijven behouden - herwerken paper - presentatie tijdens examenperiode (100%)
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een opdracht.