Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
De opleidingsspecifieke leerresultaten die in deze stage aan bod komen, worden opgelijst in de stagegids.
We verwijzen graag naar de stagegids en het begeleidingsformulier dat terug te vinden is op Toledo - [2 EBASO]
Stage secundair onderwijs 2.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (biologie) 180 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (biologie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Biologie: stage 2 (B-VIVN-B5RB12)
Inhoud
De stage omvat:
- observatiestage: de studenten observeren een aantal lessen en maken een verslag hiervan aan de hand van vragen in de bundel observatieopdrachten.
- participatiestage: de studenten nemen een deel van de les over of doen aan co-teaching. De gepresteerde uren en de activiteit wordt bijgehouden in een logboek.
- actieve stage: de student geeft een volledig lesuur les. Deze stagelessen vinden plaats in een secundaire school waar de student in totaal 6 weken stage loopt.
- schoolbrede activiteiten: de student vervult taken buiten de klascontext als lid van het schoolteam.
De opbouw van de stage verloopt als volgt:
- periode 1 (2 weken): 2u observatiestage + 6u actieve stage + 2u schoolbrede activiteiten
- periode 2 (2 weken): 2u observatiestage + 6u actieve stage + 2u schoolbrede activiteiten
- periode 3 (2 weken): 12u actieve stage + 2u schoolbrede activiteiten
De student loopt stage in dezelfde stageschool voor periode 2 en periode 3. De student doet stage in de verschillende finaliteiten van het secundair onderwijs. De stageplaatsen worden door de stagecoördinator aan de student toegewezen.
Eventuele vrijstelling of alternatieve invulling van stage-uren zijn verbonden aan strikte voorwaarden, die in de stagegids kunnen nagelezen worden.
Stagemap: de studenten houden een digitale stagemap bij (in de VIVES OneDrive account) met evaluaties, lesvoorbereidingen, notities en reflecties bij alle stage-activiteiten.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- De nodige documenten en opdrachten voor de stage zijn beschikbaar op TOLEDO.
- Leerplannen secundair onderwijs.
Aanbevolen studiemateriaal:
- Handboeken van het secundair onderwijs zijn ter beschikking in de bibliotheek van de campus.
- Studenten die boeken of ander materiaal krijgen van hun mentor, bezorgen dit tijdig en in goede staat terug aan de betreffende persoon.
Toelichting werkvorm
- Stage
- Individuele opdracht
- Individuele begeleiding
Studenten krijgen in de lessen vakdidactiek duidelijke aanwijzingen voor het opstellen van lesvoorbereidingen en het vakdidactisch handelen.
Evaluatieactiviteiten
Biologie: stage 2 (B-VIVN-B80061)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Tussentijdse evaluatie
Na de eerste stageperiode wordt een tussentijdse evaluatie gehouden. Deze evaluatie gebeurt door de stagebegeleider(s) op basis van dezelfde criteria als voor de eindevaluatie (zie hierna).
De evaluatie wordt toegelicht aan de student tijdens een gesprek met de stagecoach. Dit gebeurt voor aanvang van de tweede stageperiode.
Eindevaluatie
Het syntheseverslag van de stagecoach is in essentie gebaseerd op de beoordeling door de mentoren van de stageschool, waarbij volgende elementen het eindcijfer positief of negatief kunnen beïnvloeden, zonder dat er sprake kan zijn van een rekenkundig gemiddelde:
- de lesbegeleidingsformulieren van de stagementor(en)
- de syntheseformulieren van de stagementor(en)
- de reflectie
- de inzet en houding van de student tijdens de stageperiode
- het naleven van de stageverplichtingen ten aanzien van VIVES campus Brugge en de stageplaats, zoals opgenomen in de stagegids, evenals van de gemaakte afspraken.
Het eindcijfer wordt bepaald door de examencommissie op basis van het syntheseverslag, opgesteld door de stagecoach. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de gemaakte progressie. Positieve of negatieve progressie beïnvloedt de eindscore.
Bij onvoldoende activiteiten al dan niet wegens overmacht of ziekte, kan een inhaalstage opgelegd worden, indien organisatorisch haalbaar. Een didactische stage kan zich niet situeren tijdens de schoolvakanties. Bij afwezigheid op stageactiviteiten kan de stagecoach in samenspraak met de examencommissie bijkomende vervangopdrachten opleggen. Wie deze activiteiten - welke schriftelijk worden medegedeeld – niet nakomt, kan niet slagen voor stage.
Ongewettigde afwezigheid bij één of meerdere stage-activiteiten kan leiden tot een weigering van het afleggen van stage in de stageschool, en kan niet opgevangen worden door vervang- of inhaalstages.
Niet naleven van stageverplichtingen, zoals beschreven in het stagereglement, kan leiden tot schorsing van de stage.
Voor studenten die ingeschreven zijn in het flextraject kan er, in overleg met de stagecoördinator en het opleidingshoofd, afgeweken worden van bovenstaande bepalingen.
Voor dit opleidingsonderdeel geldt een strenge volgtijdelijkheid: de student moet in een vorig academiejaar het creditbewijs van het voorgaande opleidingsonderdeel stage hebben behaald om voor dit aansluitende opleidingsonderdeel stage te kunnen inschrijven.
Dit opleidingsonderdeel stage kan niet getolereerd worden.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.