Natuurwetenschappen 2: chemie (B-VIVN-B3RB09)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
3.e.5. Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen
5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden
Vakspecifieke doelen
Vakinhoudelijke doelen:
De studenten
- verwerven inzicht in de bouw van de materie aan de hand van verschillende atoommodellen en kunnen op basis hiervan de chemische elementen classificeren in het PSE.
- begrijpen dat atoomsoorten op verschillende manieren aan elkaar gebonden kunnen zijn en dat die binding de eigenschappen van de stof bepaalt.
- vormen van anorganische en organische stoffen met gegeven formule de naam en omgekeerd volgens de regels van de IUPAC
- herkennen en schrijven algemene anorganische en organische reactiepatronen uit en begrijpen de samenhang tussen de stofklassen.
Vaardigheden:
Basisvaardigheden in een chemisch labo (pipeteren, werken met een bunsenbrander, filtreren,…)
Eenvoudige proeven om de leerinhouden uit de verschillende hoofdstukken toe te passen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (biologie) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (fysica) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (biologie) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (fysica) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Natuurwetenschappen 2: chemie (B-VIVN-B5RB09)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel komen volgende onderdelen aan bod: deeltjesmodel, mengsels en zuivere stoffen, scheidingstechnieken, bouw atomen, atoommodellen, chemische symbolen, massagetal, atoomnummer, isotopen, ionen, periodiek systeem, verbanden tussen atomen, verbanden tussen moleculen, scheikundig rekenen en formuletaal, chemische reacties, anorganische en organische stofklasses, veiligheidsetiketten, glaswerk en vaardigheden.
Studiemateriaal
Basisboek scheikunde - Kurt Haim, Johanna Lederer-Gamberger en Klaus Müller - Pearson
Toelichting werkvorm
Tijdens de lessen worden de inhouden verkend. Er is aandacht voor practica gekoppeld aan de inhouden. Er worden oefeningen gemaakt op de inhouden.
Evaluatieactiviteiten
Natuurwetenschappen 2: chemie (B-VIVN-B80058)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.